Nudul rabatabil din Muzeul de Artă Satu Mare

nud-Alexandru Ziffer-02

Un nud realizat în 1937 de unul dintre cei mai importanţi pictori ai Coloniei Băimărene, ce a fost cenzurat parţial în perioada comunistă, astfel încât să nu apară „părţile intime”, se află expus la Muzeul de Artă din Satu Mare, de data aceasta într-un cadru rabatabil astfel încât vizitatorii să-l poată vedea în întregime, dar şi în varianta aprobată de cenzura de dinainte de 1989.

Nudul „rabatabil” este cel mai probabil un caz unic în România, reprezentanţii muzeului alegând această variantă de expunere astfel încât să se ştie istoria tabloului şi ce făcea vechiul regim cu operele de artă. Astfel, tabloul este pe un cadru şi poate fi văzut pe ambele părţi, atât partea „oficială” acceptată de regimul comunist, cât şi partea ascunsă.

Directorul Muzeului Judeţean, Felician Pop, a declarat marţi, 26 iulie, că tabloul a fost „tăiat” în două în perioada regimului comunist, pentru a nu fi expus un nud întreg.

„Regimul comunist l-a tăiat pe la jumătate. Cum să fie nud? Acum este montat rabatabil şi dacă îl întorci vezi cealaltă parte. Poţi să îţi dai seama ce făceau comuniştii cu lucrările de artă. Ziffer a fost un pictor important”, a spus Felician Pop.

Nimeni nu ştie exact cine a dat ordinul ca tabloul lui Alexandru Ziffer (1880-1962) să fie expus în vremea regimului comunist doar pe jumătate, jumătate să fie îndoit şi ascuns în partea din spate a tabloului.

Muzeograful Felicia Grigorescu, expert în arta sătmăreană, a spus că vechii angajaţi ai muzeului ştiau despre partea ascunsă a nudului, dar a fost „redescoperit” în urmă cu şase ani, la restaurare, şi expus recent în această formă.

nud-Alexandru Ziffer-01

„Lucrarea este un nud al unei tinere femei pe care eu la venirea venirea mea în muzeu am găsit-o prezentată într-o ramă, doar jumătatea superioară a nudului. Cealaltă jumătate a fost îndoită în spatele lucrării, respectiv în faţă este capul, sânii şi jumătatea abdomenului, iar restul corpuluipână la pulpe este ascunsă pentru că s-a considerat că era o lucrare indecentă, cu toate că nudul este foarte frecvent, foarte de mult în istoria artei. Din nefericire, această metodă de ascundere a jumătăţii inferioare în primul rând a deteroriat-o pentru că rămân urme pe locul îndoiturilor şi de la şasiu şi de la prinderea în spate cu cuie. La început cunoşteam acest portret, după aceea, la inventarul de acum şase ani am văzut-o. Lucrătorii mai vechi care au lucrat cu ele ştiau că este îndoită. Dintr-o probabilă falsă pudicitate. Păcat de lucrare pentru că noi avem şi alte nuduri, un nud minunat de Aurel Popp, un nud de trup de copil. De fapt nudul este doar o odă, un imn al frumuseţii corpului uman”, a declarat Felicia Grigorescu.

Muzeograful spune că nu crede că ordinul de cenzurare a fost dat totuşi de vreun secretar de partid responsabil cu cultura, ci mai degrabă de un angajat care ar fi considerat tabloul probabil indecent pentru o expoziţie de la acea vreme. Ea spune că este posibil ca lucrarea să fi ajuns gata îndoită la Satu Mare în urma reorganizării administrative a ţării, când s-au înfiinţat judeţele, şi nu ştie „să îşi fi revendicat cineva acest gest”.

„De-a lungul istoriei au mai fost lucrări cenzurate, dar nu în acest mod. Au fost lucrări cenzurate din motive politice. Acesta este un caz singular şi este destul de grav pentru că este lucrarea unui reprezentant foarte important al Coloniei de la Baia Mare, este unul dintre cei mai valoroşi pictori transilvăneni din prima jumătate a secolului XX. Aceste cazuri sunt poveştile interne ale muzeelor, în mod cert au mai fost astfel de cazuri. Este doar o exagerare, nu îmi vine să cred că a fost un ordin primit de la vreun secretar responsabil cu probleme culturale. Cred că a fost o exagerare la un moment dat”, a mai spus Felicia Grigorescu.

Muzeograful a precizat că această intervenţie asupra tabloului de artă reprezintă un lucru foarte grav şi nu înţelege de ce s-a făcut acest lucru, cu atât mai mult cu cât nu are trimiteri obscene, ci este un simplu nud.

„Este foarte grav, pentru că lucrarea trebuie lăsată în forma n care a concept-o artistul. Până la urmă este o gravă cenzură a prezenta jumătate din lucrare. Există foarte multe lucrări cu tentă mult mai sexuală decât această lucrare, mă gândesc la Facerea lumii, sau multe alte lucrări. Chiar nu este o lucrare cu trimiteri obscene, pur şi simplu este un nud, aşa cum există multe multe altele”, a mai explicat Felicia Grigorescu.

Deocamdată nu se ştie dacă lucrarea va fi adusă la forma iniţială vreodată, cert este că deocamdată rămâne aşa, pe suport rabatabil, pentru a putea fi văzută în integralitate. Refacerea tabloului ar presupune o operaţiune de restaurare, care este foarte scumpă. Lucrarea este în ulei pe pânză de sac, suport foarte frecvent la Școala Băimăreană de pictură. Mai mult, lucrarea este cuprinsă în mai multe cataloage sub forma prezentată în perioada regimului comunist, partea ascunsă nefiind cunoscută nici multor iubitori de artă. Valoarea tabloului este estimată la câteva mii de euro.

Alexandru Ziffer este unul dintre cei mai mai importanţi pictori ai Școlii Bămărene. El a studiat în Ungaria, Germania şi Franţa, stabilindu-se apoi la Baia Mare, unde a pictat mai multe opere. Multe din acestea sunt expuse la muzeele din Transilvania, dar are şi tablouri vândute în străinătate cu preţuri de zeci de mii de euro.( Text si foto: Agerpres)