Mp3

Ce mâncăm la şcoală?

sandwich-sanatos

În clasele primare, de gimnaziu sau de liceu, copiii au nevoie de energie ca să înveţe, existând o strânsă legătură între randamentul cerebral şi calitatea alimentelor ingerate, în special în perioadele în care organismul este supus unui stres psihic suplimentar, susţin nutriţioniştii.

Potrivit Lygiei Alexandrescu, nutriţia corespunzătoare şi somnul suficient sunt cei mai importanţi factori care favorizează acumularea de energie necesară procesului de învăţare.

“O alimentaţie adecvată poate stimula sistemul imunitar, mai ales pe perioada sezonului rece când trăim în mod constant, la şcoală sau la serviciu, într-o adevărată «supă» de bacterii şi viruşi. Obiceiurile alimentare nesănătoase, adică un regim bogat în zahăr, alimente semipreparate, pline de grăsimi şi sare, alergiile nediagnosticate, lipsa exerciţiului fizic, lipsa unui somn odihnitor suficient, habitatul în oraşe mari, suprapopulate sau în apropierea antenelor de telefonie mobilă, consumul constant de apă de la robinet, băuturi carbogazoase dulci – sunt doar câţiva factori care pot declanşa o criză a sistemului imunitar”, explică nutriţionistul.

Lygia Alexandrescu precizează că organismul are nevoie de timp să asimileze alimentele şi de aceea un mic dejun abundent, urmat de mese echilibrate, pot susţine ritmul de viaţă al şcolarului de azi.

“De cele mai multe ori, acasă, mămicile se străduiesc să gătească gustos, însă dietetic şi cât mai natural. Copiii noştri însă merg zilnic la şcoală şi este datoria noastră de părinţi ca, indiferent cât de ocupaţi suntem, să ne preocupăm în mod constant şi de alimentaţia lor cât nu sunt acasă. Ideal ar fi să nu avem conştiinţa împăcată şi să ne mulţumim să le dăm bani de buzunar pentru o gustare cumpărată şi mâncată pe fugă”, spune nutriţionistul.

Ea afirmă însă că în clasele primare şi gimnaziale copiii acceptă mai uşor pachet de acasă, iar la liceu nevoia lor de independenţă crescută se răsfrânge şi la nivelul alimentaţiei.

“Cu toate acestea, noi ca părinţi trebuie să încercăm să fim inventivi şi să îi determinăm să mănânce sănătos şi la şcoală. Nu este uşor să concurezi cu punga de snacks colorată şi strălucitoare de la bufetul şcolii, însă nu e imposibil şi necesită răbdare şi timp alocat educaţiei”, subliniază Alexandrescu.

Ea arată că, atunci când facem pachetul pentru şcoală, trebuie pus înainte de toate în ghiozdan un articol de igienă pentru dezinfectarea mâinilor înainte de masă (gel antibacterial, şerveţele umede). De asemenea, trebuie ţinut seama de faptul că pauza nu durează mai mult de 10-15 minute, iar cantitatea de alimente trebuie să fie proporţională cu timpul necesar ingerării ei.

“Pentru copii, aspectul alimentului contează enorm, de aceea se pot folosi containere din plastic, cu capac, pentru ca alimentele să rămână integre ca formă. Trebuie evitate alimentele gătite care sunt perisabile, sunt greu de manevrat, prezintă pericolul răsturnării şi au un miros greu pentru cei din jur”, menţionează nutriţionistul.

Ea recomandă pentru şcoală sandwich-ul cu pâine integrală sau de secară, cu brânză nesărată sau carne de pui/curcan şi fructele proaspete şi arareori sucul proaspăt stors cu pulpă, legume proaspete curăţate şi tăiate în felii sau rondele – ardei, gogoşari, morcovi -, fructe uscate în amestec cu nuci, migdale, alune neprăjite, sana sau lapte bătut natural (ambalate în recipienţi cu dop etanş) cu biscuiţi digestivi bogaţi în fibre – sau cu o chiflă de graham unsă în mijloc cu unt de alune. (Text: Agerpres, Foto: citygirlbites.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *