Traian Vuia, pionier al aviaţiei mondiale

Traian-vuia-01

Traian Vuia, pionier al aviaţiei româneşti şi mondiale, membru de onoare al Academiei Române, s-a născut la 17 august 1872 în comuna Bujoru, comitatul Caraş-Severin, la acea vreme, judeţul Timiş, în prezent.



Fiu de preot, a urmat liceul în Lugoj, în mijlocul familiei unui avocat şi politician, Coriolan Brediceanu, care avea să-i ofere susţinere necondiţionată în proiectul ce avea să schimbe istoria omenirii.

Personalitate a ingineriei şi a inventicii mondiale, nume cu rezonanţă internaţională în peisajul construcţiei de avioane, Traian Vuia a urmat doar temporar cursurile Şcolii Politehnice din Budapesta, apoi a absolvit Facultatea de Drept din acelaşi oraş, obţinând titlul de doctor în ştiinţe juridice cu dizertaţia “Militarism şi industrialism, regimul de stat şi de contract”. În această perioadă, pasionat de tehnică, a construit macheta unui “aeroplan automobil”, care-i va anticipa preocupările ulterioare.

Anul 1902 îl găseşte la Paris, unde se va dedica studiului zborului mecanic şi al construcţiei aeronavelor mai grele decât aerul, ştiinţă revoluţionară la momentul respectiv. Rezultatul cercetărilor s-a concretizat în concepţia unui avion monoplan, al cărui proiect l-a prezentat Academiei de Ştiinţe a Franţei – “Proiect de aeroplan-automobil” (1903).

În 1905, proiectul s-a transformat în realitate: construcţia unui avion uşor, cu elice tractivă, aripi de pânză pliabile şi echipat cu un motor cu anhidră carbonică. Aparatul, denumit şi “Liliacul”, a fost o descoperire epocală, fiind primul avion din lume mai greu decât aerul, care decolează şi zboară exclusiv prin forţa motorului.

Citat-Traian-Vuia

Primul zbor cu acest aparat revoluţionar a avut loc la 18 martie 1906, pe terenul de la Montesson, în Franţa. Continuând studiul şi experimentele din domeniul zborului mecanic, a construit şi experimentat noi tipuri de avioane perfecţionate, între care două tipuri de elicoptere cu mai multe reactoare cu propulsie, care vor aduce o contribuţie esenţială la progresul zborului vertical (1918-1921).

Totodată, preocupat de problema realizării unui motor performant, a reuşit, în 1925, să-şi înscrie numele pe o invenţie care va avea o îndelungă utilizare în construcţia centralelor termice: generatorul de aburi cu combustie internă şi ardere catalitică.




În afara preocupărilor tehnice, Traian Vuia, rămas la Paris, se dovedeşte un patriot înflăcărat, militând pentru cauza românească atât în timpul primului, cât şi al celui de-al Doilea Război Mondial. Între 1916-1918 a activat pentru desăvârşirea statului unitar român, organizând la Paris Comitetul naţional al românilor din Transilvania, care edita revista “La Transylvanie”, şi în paginile căreia a semnat numeroase articole.

În anii celui de-al Doilea Război Mondial, a fost ales preşedintele primului comitet legal al Frontului Naţional Român şi a publicat articole în “La Roumanie libre”, militând pentru eliberarea şi revenirea la România a nord-vestului Transilvaniei, răpit în urma dictatului de la Viena, din 1940.

Traian-vuia-02

La 27 mai 1946, a fost ales membru de onoare al Academiei Române. A murit patru ani mai târziu, în ziua de 3 septembrie, la Bucureşti. Este înmormântat la cimitirul Bellu. “Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”, spunea românul care a revoluţionat lumea.

În prezent de numele marelui inventator se regăseşte pe frontispiciul Aeroportul Internaţional din Timişoara, în faţa căruia este amplasată macheta aeroplanului Vuia 1, la scara 1:1, realizată de către Fundaţia Academică Culturală Timişoara. De asemenea, în memoria lui Traian Vuia, la 14 septembrie 2013, a fost dezvelită o placă memorială de autorităţile franceze din Montesson.(Text: Agerpres, Foto: biblacad.ro, cuvintecelebre.ro, cjtimis.ro, Video: youtube.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *