Slatina – un Barbizon românesc, cu o vizibilă amprentă a timpului

Mihai-Cotovanu-02

Centrul vechi al municipiului Slatina, cu străzile pavate cu piatră şi zecile de clădiri monument istoric, este comparat de pictorul ieşean Mihai Coţovanu – venit în această săptămână în oraş să transpună ‘energia’, ‘amprenta timpului’ şi ‘lumina locului’ pe pânză – cu celebra localitate franceză Barbizon, cunoscută pentru şcoala de pictură ce i-a avut ca exponenţi pe Corot, Theodore Rousseau, Francois Millet.

De câteva zile, de la răsăritul soarelui şi până la lăsarea întunericului, pe strada Lipscani din Slatina privirile trecătorilor sunt atrase de un pictor cu un şevalet pe care prind formă culori pastelate şi senine, de vară slătineană printre clădiri vechi, cu vopseaua albită de timp.

Trecătorii se opresc uneori să privească atent spre pânza colorată, unii îndrăznesc mai mult şi îi adresează pictorului scurte întrebări, alţii aruncă doar priviri pe furiş spre tabloul reprezentat de pictor, şevalet, pensule, culori, clădiri şi oameni.

În faţa şevaletului stă pictorul ieşean Mihai Coţovanu, care se arată dornic să vorbească despre locul în care se află şi motivaţia pentru care l-a ales. Spune că după ce a văzut prima dată centrul istoric al municipiului Slatina, anul trecut cu ocazia unei expoziţii la Muzeul Judeţean Olt, imaginile l-au urmărit şi i-au ‘rămas în suflet’.

‘Am avut anul trecut o expoziţie personală la muzeu, am vizitat oraşul vechi şi mi-au atras atenţia şi chiar m-au urmărit imaginile de aici, se vede amprenta timpului, generaţiile trecute şi-au pus amprenta în tot ceea ce există. Mă urmărea imaginea care mi-a rămas în suflet. (…) Timpul devorează totul’, adaugă pictorul referindu-se la zidurile cu vopseaua scorojită.

În centrul vechi al municipiului Slatina, unde sunt sediile Judecătoriei, Parchetului, ale unor instituţii publice şi birouri de avocaţi, notari şi executori judecătoreşti, dar şi biserici, circulaţia rutieră este interzisă, iar după-amiezele sunt liniştite, străzile devin aproape pustii. Tocmai această linişte îl atrage pe artist, după cum însuşi afirmă.

Mihai-Cotovanu-01

‘Pavajul străzilor, stâlpii de electricitate cu aspect de epocă îmi oferă posibilitatea de a picta nestingherit, nu sunt zgomote, nu sunt terase, nu sunt maşini parcate. După-amiaza este pustiu. Chiar am şi scris pe spatele primului tablou pictat “Oraşul pustiu”. Dar pentru mine este un motiv de inspiraţie şi chiar este impresionant’, afirmă Mihai Coţovanu.

El a menţionat că anul trecut a fost în Franţa, la Barbizon, dar că, prin comparaţie, centrul istoric din Slatina îl inspiră mai mult.

‘Anul trecut am fost la Barbizon, localitate consacrată de pictori şi motivul de inspiraţie este sub ceea ce oferă oraşul vechi din Slatina. Spun pentru că am fost şi am văzut. Mă bucur că am venit şi o să mai vin, pentru mine (Slatina) este un Eldorado. Chiar am vorbit cu un colecţionar şi i-am spus: mă duc la Barbizonul românesc’, a mărturisit artistul.

La Slatina, printre clădiri roase de vreme şi faţade reabilitate, cu cer senin de spaţiu de câmpie în apropierea râului Olt, Mihai Coţovanu a pictat intens, în numeroase culori pastelate, mai multe tablouri.

‘Am semnat deja două pânze, lucrez foarte mult, opt-nouă ore de lucru, dimineaţa la şapte şi jumătate sunt la peisaj şi până seara la şapte şi jumătate. Cele mai frumoase perioade pentru a picta sunt la răsărit şi la apus, pe vreme înnorată. Am făcut fotografii, în situaţia în care tabloul nu îl termin mă uit şi retuşez. Pentru că în momentul când stai la locul, în peisaj direct, peisajul creează o impresie, este o relaţie vie cu motivul, toată trăirea, emoţia, toţi factorii care determină momentul când lucrezi se transpun intuitiv pe pânză’, a adăugat Coţovanu.

Încercând să transpună în cuvinte motivul pentru care centrul istoric din Slatina l-a atras şi inspirat, Coţovanu vorbeşte de ‘rădăcini’ şi lumină.

Caut urmele trecutului, dacă nu avem grijă de rădăcini, nu avem coloană. Și atunci şi peisajul care reprezintă timpul care a trecut, oamenii care au locuit şi au construit şi s-au bucurat şi au contribuit la acest loc… Impactul vizual este forma, dar dincolo de formă şi culoare oamenii şi-au pus amprenta în felul în care au construit. Lumina mi s-a părut total diferită de alte locuri, poate există o încărcătură energetică în acest loc. Trăieşti empatic peisajul’, a mai spus Coţovanu.

Mihai-Cotovanu-03

El afirmă că s-a bucurat de atenţia trecătorilor şi crede că prin prezenţa sa pe stradă, în mijlocul peisajului urban, se poate deschide gustul pentru artă.

‘Chiar foarte multe persoane s-au oprit şi o persoană a făcut o observaţie obiectivă, că sunt artişti puţini care să picteze în stradă. Eu sunt bucuros că a fost semnalată prezenţa mea. Oamenii se mai opresc, mai fotografiază, oamenii se familiarizează cu ceea ce fac, e şi o formă de a deschide gusturi celor care nu sunt preocupaţi de artă. Au fost numai reacţii pozitive‘, a conchis pictorul.

Născut în 1967 la Iaşi, pictorul Mihai Coţovanu este membru al Uniunii Artiştilor Plastici, a participat la 35 de expoziţii concurs şi de grup, a realizat 47 de expoziţii personale şi a obţinut numeroase premii. (Text si foto: Agerpres)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *