Mp3

Oltcit, Citroen-ul Olteniei

oltcit-01

Povestea autoturismelor Oltcit începe în 1977, când în urma unui parteneriat al ţării noastre, încheiat în 1976 cu producătorul francez de automobile Citroen, a început, la Craiova, construcţia unei noi fabrici destinată producerii unui automobil de dimensiuni mici.

Numele noii maşini era o combinaţie între cuvintele Oltenia şi Citroen, iar sigla era un O de la Oltenia şi un V întors, preluat din sigla Citroen. În acest parteneriat, francezii au adus licenţa de fabricare, planurile şi liniile de asamblare. De asemenea, a existat din partea franceză şi angajamentul că va cumpăra produsul finit pentru a-l distribui în Franţa, Austria, Belgia, Olanda şi Italia.

Producţia de maşini a început în 1982, acestea fiind realizate în diferite versiuni. Modelul Club era echipat cu un motor de 1.129 cmc şi cutie de viteze în 4 trepte. Ulterior s-au fabricat diverse variante ale modelului: Oltcit Club 11RT, Oltcit Club 11RM, Oltcit Club 12TRS cu motor de 1.299 cmc şi cutie de viteze cu 5 trepte, Oltcit Club 12CS – model utilitar, camionetă cu benă în locul banchetei spate şi al portbagajului, motor de 1.299 şi o cutie de viteze în 5 trepte.

Modelul Special echipat cu motorul de Citroen Visa, de 652 cmc şi aprindere electronică integrală, prindea o viteză maximă de 125 km/h. Modelul Axel 12 TRS dotat iniţial cu motor de 1.200 cmc, dar înlocuit ulterior cu un motor de 1.299 cmc şi cutie de viteze în 5 trepte, a fost realizat exclusiv pentru export în Franţa, Olanda, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Iugoslavia, Argentina, Uruguay, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt, Turcia, Bulgaria.

Oltcit_02

După 1989, producţia continuă sub numele Oltcit până în 1991, când numele este schimbat în Oltena şi se schimbă şi sigla. Fabrica preia numele “Automobile Craiova” SA. La sfârşitul anului 1994, se înfiinţează compania mixtă – SC “Automobile Craiova” SA şi grupul sud-coreean “Daewoo”. Această fabrică a fost construită pentru producerea a mai mult de 100.000 de vehicule/an.

Vehiculele Oltena se mai vând până în 1996, iar ultimul model de Oltcit se vinde în februarie 1996, după care uzina începe fabricarea de maşini Cielo, Tico şi Matiz. (Text: Agerpres, Foto: storage0.dms.mpinteractiv.ro, commons.wikimedia.org, Video: youtube.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *