“Mulholland Drive”, cel mai bun film al secolului XXI

Mulholland-Drive

Controversata peliculă ”Mulholland Drive” (”Calea Misterelor”) conduce în topul celor mai bune 100 de filme din secolul XXI, la realizarea căruia au contribuit 177 de critici din toată lumea.

Printre primele locuri se află şi pelicula românească “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, a regizorului Cristian Mungiu.

BBC Culture a comandat acest sondaj printre critici pentru a afla care sunt cele mai bune 100 de filme ale secolului XXI după ce, în urmă cu un an, aceştia au rugat 62 de specialişti în cinematografie să numească cele mai bune pelicule americane din toate timpurile şi au constat cu surprindere că numai şase dintre cele o sută erau realizate după anul 2000.

De data aceasta, prin noul top, ei au dorit să dovedească faptul că noul secol a adus publicului producţii ce merită cu adevărat vizionate. Pentru acest sondaj, numărul criticilor chestionaţi aproape s-a triplat, fiind proveniţi de pe toate continentele. ”Cu excepţia Antarcticii”, după cum menţionează BBC. Unii dintre cei 177 de specialişti sunt recenzori de film la ziare şi reviste, sau scriu pentru site-uri de profil, iar alţii provin din mediul academic şi sunt experţi în cinematografie.

Concluzia sondajului realizat de BBC este clară: cinematografia nu e pe moarte, ci evoluează. ”Mulholland Drive”, cu Justin Theroux şi Naomi Watts în rolurile principale, a fost iniţial un episod pilot al unui serial de televiziune al postului ABC Network, ce se dorea a fi un succes la fel de mare ca şi serialul precedent al lui David Lynch, ”Twin Peaks”. Totuşi, durata şi conţinutul acestuia nu au fost pe placul postului, iar Lynch a fost nevoit să taie mai multe scene. În ciuda acestui fapt, ABC a renunţat la serial. Întreg materialul filmat a fost folosit ulterior de regizor şi transformat în film.

Pelicula a avut premiera la Festivalul de la Cannes, în 2001, unde s-a bucurat de mare succes în rândul criticilor, însă nu a fost la fel de bine primită de public, motiv pentru care lungmetrajul nu a avut încasări impresionante la box-office. Considerat de marele public şi chiar de unii critici ”exclusivist”, ”de nişă” şi ”abstract”, filmul lui Lynch se bazează pe un scenariu ce lasă loc la numeroase interpretări, iar regizorul nu a oferit prea multe explicaţii în acest sens, cu excepţia a zece indicii prezente pe DVD-urile vândute în Statele Unite şi în Marea Britanie.

Acţiunea dramei ”Mulholland Drive” se desfăşoară în Los Angeles şi prezintă întâmplări dramatice şi scene bizare, presărate cu gelozie şi crimă, dar mai ales cu mister, în centrul cărora se află două femei care trec printr-o serie de aventuri ciudate. Accident de maşină, amnezie, coşmar ce devine realitate, mafioţi, crimă, sex, sinucidere şi mai ales ideea de împlinire prin ”magia visului”, toate acestea se regăsesc în acest film considerat de critici cel mai bun din secolul 21.

”Încurajarea audienţei să participe în această analiză — acea disecţie — este un exerciţiu care atrage criticii precum moliile la lumină. Este ceva nesfârşit de fascinant la un film care prioritizează întrebările în detrimentul răspunsurilor, extinzând aşteptările noastre cu privire la ceea ce poate face cinematografia, în timp ce scenă cu scenă ne oferă, în acelaşi timp, o experienţă satisfăcătoare. Probabil că cel mai mare mister dintre toate este cum naiba reuşeşte Lynch s-o scoată la capăt”, explică BBC Culture.

Pe locul al doilea, în acest top, se află pelicula “In the Mood for Love”, cu Maggie Cheung şi Tony Leung, în regia lui Wong Kar-wai. Filmul a fost lansat în 2000 şi a fost nominalizat la Palme d’Or, marele premiu al Festivalului de Film de la Cannes. Locul al treilea este ocupat de “There Will Be Blood”, lansat în 2007, cu Daniel Day-Lewis.

Performanţa lungmetrajului regizorului român Cristian Mungiu, “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” — câştigătorul premiului Palme d’Or la a 60-a ediţie a Festivalului de la Cannes din 2007 — este una notabilă, ocupând locul 15 în acest top 100 al celor mai bune filme ale acestui secol.

Iată rezultatele complete ale sondajului:

100. Toni Erdmann (Maren Ade, 2016)
100. Requiem for a Dream (Darren Aronofsky, 2000)
100. Carlos (Olivier Assayas, 2010)
99. The Gleaners and I (Agnes Varda, 2000)
98. Ten (Abbas Kiarostami, 2002)
97. White Material (Claire Denis, 2009)
96. Finding Nemo (Andrew Stanton, 2003)
95. Moonrise Kingdom (Wes Anderson, 2012)
94. Let the Right One In (Tomas Alfredson, 2008)
93. Ratatouille (Brad Bird, 2007)
92. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Andrew Dominik, 2007)
91. The Secret in Their Eyes (Juan José Campanella, 2009)
90. The Pianist (Roman Polanski, 2002)
89. The Headless Woman (Lucrecia Martel, 2008)
88. Spotlight (Tom McCarthy, 2015)
87. Amélie (Jean-Pierre Jeunet, 2001)
86. Far From Heaven (Todd Haynes, 2002)
85. A Prophet (Jacques Audiard, 2009)
84. Her (Spike Jonze, 2013)
83. A.I. Artificial Intelligence (Steven Spielberg, 2001)
82. A Serious Man (Joel and Ethan Coen, 2009)
81. Shame (Steve McQueen, 2011)
80. The Return (Andrey Zvyagintsev, 2003)
79. Almost Famous (Cameron Crowe, 2000)
78. The Wolf of Wall Street (Martin Scorsese, 2013)
77. The Diving Bell and the Butterfly (Julian Schnabel, 2007)
76. Dogville (Lars von Trier, 2003)
75. Inherent Vice (Paul Thomas Anderson, 2014)
74. Spring Breakers (Harmony Korine, 2012)
73. Before Sunset (Richard Linklater, 2004)
72. Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch, 2013)
71. Tabu (Miguel Gomes, 2012)
70. Stories We Tell (Sarah Polley, 2012)
69. Carol (Todd Haynes, 2015)
68. The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001)
67. The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008)
66. Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring (Kim Ki-duk, 2003)
65. Fish Tank (Andrea Arnold, 2009)
64. The Great Beauty (Paolo Sorrentino, 2013)
63. The Turin Horse (Béla Tarr and Ágnes Hranitzky, 2011)
62. Inglourious Basterds (Quentin Tarantino, 2009)
61. Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)
60. Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul, 2006)
59. A History of Violence (David Cronenberg, 2005)
58. Moolaadé (Ousmane Sembene, 2004)
57. Zero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012)
56. Werckmeister Harmonies (Béla Tarr, director; Ágnes Hranitzky, co-director, 2000)
55. Ida (Paweł Pawlikowski, 2013)
54. Once Upon a Time in Anatolia (Nuri Bilge Ceylan, 2011)
53. Moulin Rouge! (Baz Luhrmann, 2001)
52. Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul, 2004)
51. Inception (Christopher Nolan, 2010)
50. The Assassin (Hou Hsiao-hsien, 2015)
49. Goodbye to Language (Jean-Luc Godard, 2014)
48. Brooklyn (John Crowley, 2015)
47. Leviathan (Andrey Zvyagintsev, 2014)
46. Certified Copy (Abbas Kiarostami, 2010)
45. Blue Is the Warmest Color (Abdellatif Kechiche, 2013)
44. 12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013)
43. Melancholia (Lars von Trier, 2011)
42. Amour (Michael Haneke, 2012)
41. Inside Out (Pete Docter, 2015)
40. Brokeback Mountain (Ang Lee, 2005)
39. The New World (Terrence Malick, 2005)
38. City of God (Fernando Meirelles and Kátia Lund, 2002)
37. Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (Apichatpong Weerasethakul, 2010)
36. Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2014)
35. Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee, 2000)
34. Son of Saul (László Nemes, 2015)
33. The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)
32. The Lives of Others (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
31. Margaret (Kenneth Lonergan, 2011)
30. Oldboy (Park Chan-wook, 2003)
29. WALL-E (Andrew Stanton, 2008)
28. Talk to Her (Pedro Almodóvar, 2002)
27. The Social Network (David Fincher, 2010)
26. 25th Hour (Spike Lee, 2002)
25. Memento (Christopher Nolan, 2000)
24. The Master (Paul Thomas Anderson, 2012)
23. Caché (Michael Haneke, 2005)
22. Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003)
21. The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
20. Synecdoche, New York (Charlie Kaufman, 2008)
19. Mad Max: Fury Road (George Miller, 2015)
18. The White Ribbon (Michael Haneke, 2009)
17. Pan’s Labyrinth (Guillermo Del Toro, 2006)
16. Holy Motors (Leos Carax, 2012)
15. 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (Cristian Mungiu, 2007)
14. The Act of Killing (Joshua Oppenheimer, 2012)
13. Children of Men (Alfonso Cuarón, 2006)
12. Zodiac (David Fincher, 2007)
11. Inside Llewyn Davis (Joel and Ethan Coen, 2013)
10. No Country for Old Men (Joel and Ethan Coen, 2007)
9. A Separation (Asghar Farhadi, 2011)
8. Yi Yi: A One and a Two (Edward Yang, 2000)
7. The Tree of Life (Terrence Malick, 2011)
6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)
5. Boyhood (Richard Linklater, 2014)
4. Spirited Away (Hayao Miyazaki, 2001)
3. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007)
2. In the Mood for Love (Wong Kar-wai, 2000)
1. Mulholland Drive (David Lynch, 2001). (Text: Agerpres, Foto: frenchtoastsunday.com, Video: youtube.com)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *