Leacuri din grădină: ZMEURĂ

zmeura

Zmeura, fructul tinereţii veşnice, cu un gust inconfundabil, îşi are originea în Asia. Numită şi “regina fructelor de pădure”, ea se găseşte, astăzi, pe toată suprafaţa globului. Primele menţiuni despre zmeură au fost consemnate în 1548 într-o carte, scrisă în limba engleză, despre beneficiile medicale ale plantelor.

Zmeurul este un arbust peren, care aparţine genului Rubus, din familia Rosaceae. Florile au dimensiuni mici şi culoarea albă. Este o plantă specifică zonelor temperate, ca atare, aceasta este întâlnită frecvent şi în România. Pentru o dezvoltare optimă, arbustul are nevoie de soare şi apă. Fructele sale sunt dulci-acrişoare şi foarte aromate. Culoarea acestora poate fi roşie, galbenă sau chiar vişiniu închis spre negru. La noi în ţară se întâlnesc mai ales cele de culoare roşie.

Fructele sunt foarte apreciate şi utilizate atât pentru a fi consumate proaspete cât şi preparate. Zmeura conţine o cantitate semnificativă de polifenoli antioxidanţi, vitaminele B1, B2 şi B3, acid folic, cupru şi fier. Sunt o sursă bogată de vitamina C, magneziu şi fibre, necesare unei bune funcţionări a organismului. Frunzele, în stare proaspătă sau uscată sunt folosite în medicină ca ceaiuri.



Acestea au un gust astringent şi au următoarele efecte: reduc sângerările din timpul menstruaţiei, relaxează uterul, întăresc pereţii uterini şi diminuează spasmele intestinale şi crampele menstruale, sporesc lactaţia, susţin sănătatea unghiilor, a oaselor, a dinţilor, a gingiei şi a pielii, combat diareea şi greţurile de dimineaţă.

Uleiul din seminţe de zmeură este bogat în vitamina E, acizi graşi Omega-3 şi are un factor de protecţie solară de 25-50. Din zmeură se extrage o substanţă numită zilitol, care ajută la tratarea şi/sau prevenirea cariilor dentare.

Zmeura, săracă în calorii şi bogată în fibre, este esenţială în alimentaţia zilnică. Fibrele insolubile ajută la menţinerea greutăţii corpului, iar cele solubile scad nivelul colesterolului, protejând vasele sangvine de depunerile de grăsime şi prevenind astfel instalarea unor afecţiuni severe.

Studii preliminarii asupra consumului regulat de zmeură au demonstrat că acesta poate fi benefic împotriva inflamaţiilor, diabetului, alergiilor şi a degradării vederii odată cu îmbătrânirea. Studiile arată că persoanele care consumă zmeură de cel puţin cinci ori pe săptămână au un risc mai scăzut cu 36% de a face degenerescenţă maculară, faţă de persoanele care consumă mai rar sau deloc aceste fructe. Consumul zilnic al acestui fruct ne poate feri de numeroase probleme de sănătate precum cancerul, obezitatea, afecţiunile cardiovasculare şi infertilitatea.

Prin conţinutul de antioxidanţi, de 10 ori mai mare decât cel al roşiilor şi de 50 de ori mai mare decât al căpşunilor, protejează celulele împotriva deteriorării cauzată de moleculele instabile, numite şi radicali liberi. Zmeura conţine, de asemenea, acid elagic despre care se spune că este un compus anti-carcinogenic.

Antocianinele, coloranţii care dau culoarea zmeurei, pot, de asemenea, să confere strălucire pielii. În plus, ei stimulează producerea colagenului, menţinând tenul impecabil, împiedicând astfel apariţia ridurilor de expresie. Mai mult decât atât, antocianinele ajută la eliminarea bacteriilor şi a ciupercilor care se pot dezvolta pe suprafaţa pielii, prevenind infecţiile şi apariţia coşurilor.

Cercetările ştiinţifice arată că zmeura este extrem de bogată în substanţe cu efect antioxidant, fiind chiar cel mai puternic fruct în acest sens. Datorită conţinutului de potasiu, zmeura previne riscul atacului miocardic şi menţine tensiunea sângelui, iar mineralele precum fierul, cuprul şi magneziul ajută la producerea globulelor roşii, ţinând la distanţă anemia şi prevenind oboseala.

Zmeura poate fi consumată în doze de 150-200 de grame zilnic de către persoanele cu diabet, deoarece conţine foarte puţine zaharuri, care nu duc la creşteri notabile ale glicemiei. Mai mult, curele lungi cu zmeură stabilizează glicemia şi stimulează pancreasul. Tratamentul cu zmeură este foarte eficient, mai ales pentru prevenirea complicaţiilor cardiovasculare ale diabetului.




Prin conţinutul unei importante cantităţi de potasiu, mangan, cupru, fier şi magneziu, ajută la controlul tensiunii arteriale şi al pulsului cardiac. Fenolii şi acidul salicilic din zmeură reduc inflamaţiile articulare, calmează durerile şi ajută la îmbunătăţirea mobilităţii articulare. Având un conţinut bogat de vitamina C, zmeura previne riscul apariţiei reumatismului.

Conform unor studii de laborator, oxalaţii din zmeură pot provoca probleme de sănătate celor care au pietre la rinichi sau colecist. Aceeaşi substanţă poate fi responsabilă pentru insuficienţa absorbţie a calciului în organism. De asemenea, pentru că zmeura conţine salicilaţi, persoanele alergice la aspirină trebuie să evite consumul ei. (Text: Agerpres, Foto:raspberries.us)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *