Leacuri din grădină: NECTARINE

nectarine

Despre nectarine, fructe savuroase şi aromate de vară, se spune că au fost atât de apreciate încât numele lor se trage de la “nectarul zeilor”. Nectarinele (Prunus persica), din familia Rosaceae, sunt cunoscute de peste 2.000 de ani. Sunt înrudite cu piersicile şi prunele. Originare din China, au fost aduse în Europa prin Asia Centrală, fiind în prezent un fruct de vară foarte apreciat.

Nectarinul creşte şi se dezvoltă în regiunile temperate calde atât în emisferele nordice cât şi în cele sudice. Din cauza cojii netede care acoperă miezul, nectarinele sunt mai asemănătoare prunelor decât piersicilor. S-au creat mereu încrucişări între piersici şi nectarine, dar coaja pufoasă rămâne o caracteristică dominantă. De aceea hibrizii rezultaţi sunt de fapt piersici.

Nectarine au pulpa roşie, galbenă sau albă şi sunt o sursă de vitamine A şi C. În plus, vitamina A are efect benefic asupra sistemului imunitar. Consumate frecvent, substanţele din nectarine întârzie procesul natural de îmbătrânire. Ele sunt de obicei consumate în stare proaspătă, sau preparate termic sub formă de compot şi gemuri, sau ca ingredient în prepararea diverselor dulciuri. Nectarinele au un gust foarte asemănător cu cel al piersicilor, puţin mai acid însă. Spre deosebire de piersici, nectarinele nu trebuiesc curăţate de coajă înainte de a fi consumate ori gătite.

Reprezintă o sursă preţioasă de betacaroten, un antioxidant care este sintetizat în organism în vitamina A. Vara, mai ales, betacarotenul este foarte important, deoarece ajută la refacerea pielii expuse la soare şi prelungeşte durata bronzului. Betacarotenul are rol de protecţie a epidermei împotriva radiaţiilor solare şi a cancerului cutant. Datorită conţinutului ridicat de vitamina C sunt recomandate persoanelor care suferă de bronşită cronică sau de astm.

Nectarinele au un conţinut mai mic de calorii decât piersicile şi sunt o sursă bună de potasiu, fosfor şi fibre. Aportul de fibre ajută tranzitul intestinal şi este benefic şi pentru persoanele hipertensive, deoarece fibrele reglează nivelul colesterolului, scad tensiunea arterială şi previn diferitele tipuri de cancer.

Nutriţional, există multe asemănări între cele două fructe înrudite, nectarine şi piersici. Ambele conţin foarte multă vitamina C, fier şi potasiu, cantităţi modeste de fibre, de betacaroten şi puţine calorii. Ambele fructe delicioase sunt înrudite cu prunele, care conţin şi ele potasiu, dar mai puţină vitamina C decât suratele lor.

Cu un conţinut mare de apă, aceste fructe aromate au un efect revigorant şi suplinesc pierderile de săruri minerale cauzate de transpiraţia excesivă. Deoarece au puţine calorii sunt recomandate şi în curele de slăbire. Datorită conţinutului mare de apă, nectarinele contribuie la eliminarea acidului uric din organism, ajutându-i astfel pe bolnavii de gută şi de afecţiuni inflamatorii.

Mai sunt recomandate graţie conţinutului de potasiu, un mineral răspunzător pentru absorbţia calciului în oase. Pe lângă toate aceste beneficii, nectarinele au o savoare pe care cu greu o poţi uita. Coaja mătăsoasă, galben-portocalie este bogată în bioflavonoizi şi mai ales carotenoizi, antioxidanţi care se găsesc în pigmenţii din plante şi au rolul de a ajuta organismul uman să lupte mai uşor cu cancerul. Spre deosebire de alte fructe, nectarinele se culeg când sunt bine coapte, pentru că după recoltare nu se mai coc. Ele se păstrează la frigider, cel mult patru zile, sau la temperatura camerei, doar două zile. (Text: Agerpres, Foto: stemiltgiftbaskets.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *