Mp3

Leacuri din grădină: KAKI

kaki

Kaki sau Persimmon este un fruct exotic, delicios, cu un gust inconfundabil, denumit şi „piersica japoneză”, asemănător ca formă roşiei, iar ca textură piersicii şi pepenelui galben.

Este fructul unui copac înalt de aproximativ 10 metri, care poartă numele Diospyros (semnificând în greaca antică „fructul divin” sau „hrana lui Zeus”) şi care face parte din familia Ebenaceae. Se cunosc mai multe specii Diospyros kaki, cea mai cultivată fiind originară din Asia, respectiv Japonia şi China.

Acest fruct are mărimea unei piersici medii şi o culoare ale cărei nuanţe pornesc de la galben până la portocaliu închis. Coaja este tare şi lucioasă, iar pulpa este astringentă când este verde, iar când este coaptă – dulce şi moale.




Este unul dintre fructele cu cel mai bogat conţinut nutriţional ce include vitamina A, vitamine din complexul B, vitamina P şi vitamina C; minerale precum sodiu, potasiu, magneziu, seleniu şi cantităţi mici de fier şi zinc. Kaki este mai bogat în potasiu decât banana, iar studiile au arătat că acesta are de două ori mai multe fibre decât merele. Conţine carbohidraţi de bună calitate şi la fel de mulţi antioxidanţi ca ceaiul verde. Kaki mai este bogat şi în acizi organici, taninuri, proteine şi betacaroten, care îi dă culoarea.

Fructul se culege toamna târziu şi se poate consuma proaspăt, uscat, sub formă de gem sau inclus în diverse salate şi preparate dulci.

Bogat în antioxidanţi, contribuie în prevenţia aterosclerozei, ajutând în reducerea stresului oxidativ, prevenind modificările la nivelul ADN-ului celular. Bogat şi în vitamine şi minerale, acest fruct ajută în creşterea imunităţii, fiind indicat în perioadele de tranziţie ale vremii, primăvara şi toamna. Este benefic în prevenţia bolilor de sezon şi a virozelor respiratorii.

Kaki face parte din alimentele alcaline, având astfel proprietatea de a scădea aciditatea gastrică, dar şi aciditatea din sânge, reglând astfel metabolismul.

Acest fruct, fiind sărac în sodiu, dar cu un nivel înalt al conţinutului de potasiu, are proprietăţi diuretice, fiind de un real folos în cazul celor care se luptă cu valori crescute ale tensiunii arteriale, potrivit site-ului nutrition-and-you.com.

Persimmon este şi o sursă excelentă de fibre, dacă este consumat cu tot cu coajă. Datorită conţinutului ridicat în fibre solubile, este implicat în mod direct în scăderea nivelului de grăsimi din sânge şi, implicit, în reglarea colesterolului sanguin. Cu cât acest nivel se menţine în limitele normale, cu atât şansele de apariţie a afecţiunilor cardiace sunt mai mici. De asemenea, Kaki are un conţinut ridicat de carbohidraţi, nutrienţi cu care se „hrăneşte” muşchiul inimii.

Bogat în glucide de bună calitate, stimulează activitatea creierului şi combate depresia. Nutrienţii pe care îi conţine refac depozitele energetice ale organismului, alungând starea de oboseală şi având efecte revigorante, fiind recomandat în perioadele de suprasolicitare intelectuală, în perioadele de convalescenţă.




Fructul ajută în îmbunătăţirea acuităţii vizuale, prin conţinutul său ridicat de vitamina A, dar şi în prevenirea cancerului, potrivit site-ului naturalfoodbenefits.com. El ajută, de asemenea, în prevenţia degenerescenţei maculare şi a cataractei.

Kaki face parte din alimentele utilizate în cosmetică, indicat pentru pielea uscată, arsă de soare, ridată sau cu fermitatea pierdută. Consumul constant de alimente bogate în betacaroten face pielea luminoasă şi cu un aspect mai tânăr.

Consumat alături de cereale integrale şi alimente bogate în calciu, Persimmon aduce un aport vitaminic important pentru organism, stimulând creşterea părului şi a unghiilor.

Pentru persoanele care suferă de diabet, este indicată consumarea cu precauţie a acestui fruct exotic. (Text: Agerpres, Foto: kcet.org)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *