Leacuri din grădină: CIUPERCI

ciuperci

Ciupercile sunt alimente foarte căutate de vegetarieni, de cei care ţin cure de slăbire şi de un număr mare de consumatori în perioadele de post, având avantajul că pot fi găsite în orice perioadă a anului.

Ciupercile sunt organisme vii care aparţin regnului Fungi, întâlnite în toate mediile de viaţă, dar nu toate sunt comestibile, unele fiind otrăvitoare. Există aproximativ 14.000 de specii de ciuperci.

Ciupercile comestibile conţin o serie de nutrienţi benefici pentru organismul uman. Acestea includ multe specii de fungi, care sunt fie recoltate din mediul sălbatic, fie cultivate. Există peste 20 de specii cultivate pentru a fi comercializate.

Unele ciuperci au o importanţă farmaceutică şi terapeutică, între acestea aflându-se ”cornul secarei” (Claviceps purpurea), care sintetizează substanţe cu valoare farmaceutică. Alte specii acţionează favorabil asupra unor boli, fiind folosite în terapeutica naturală. Virtuţile curative ale drojdiilor sunt cunoscute din vechime, dar şi a unor specii mai mari.

Ciupercile sunt importante surse de fibre, vitamine şi minerale conţinând vitamina B1, riboflavina (B2), niacin (B3), piridoxina (B6) şi folacin (acid folic); minerale esenţiale, între acestea numărându-se potasiu, magneziu, sodiu, cupru, fier şi fosfor. Dar cel mai semnificativ este seleniul, care nu se găseşte în prea multe fructe sau legume. Ciupercile sunt bogate şi în antioxidanţi. Cu un conţinut de peste 80% apă şi bogate în fibre, adăugarea ciupercilor la mesele zilnice oferă saţietate fără un aport caloric crescut.

O cană de ciuperci asigură organismului 50 de calorii din care acesta îşi poate extrage energia necesară. Această calitate le transformă într-un aliment de bază în curele de slăbire.

Ciupercile pot fi consumate în salate, în mâncăruri, anumite specii fiind considerate o delicatesă. În funcţie de specie, unele se consumă crude, altele preparate.

Fibrele din ciuperci joacă un rol deosebit de important în prevenirea constipaţiei şi reglarea sistemului digestiv. Ciupercile conţin amidon care, odată ajuns în sistemul digestiv, este transformat în hrană pentru bacteriile din colon, ajutând la menţinerea unui intestin sănătos. Un compus (eritadenina) din ciupercile numite ”shiitake” ajută ficatul să proceseze colesterolul.

Ciupercile ”Champignon” (Agaricus bisporus), unele dintre cele mai cunoscute ciuperci comestibile, aduc prin consumul lor semnificative beneficii sănătăţii. Cercetătorii de la Universitatea din Pennsylvania au descoperit că doar câteva ciuperci au de 12 ori mai multă cantitate de L-Ergothioneine (un puternic antioxidant), decât germenii de grâu şi de patru ori mai mult decât ficatul de pui.

În consecinţă, au capacitatea de a întări sistemul imunitar. L-Ergothioneine are efect asupra substanţelor instabile, care atacă permanent şi vătămează membranele celulelor, cunoscute ca radicali liberi.

În acelaşi timp, Universitatea Hanyang din Coreea de Sud a descoperit că ciupercile pot scădea riscul de cancer la sân. Specialiştii susţin că şansele de a dezvolta tumori mamare sunt cu atât mai mici, cu cât consumul de ciuperci este asociat cu cel de ceai verde. Nutriţioniştii, recomandă ciupercile în dieta şi alimentaţia femeilor, dar şi a bărbaţilor pentru a preveni cancerul de prostată.

Prin faptul că are în compoziţie iod, este benefică în funcţionarea glandei tiriode.

Câteva ciuperci albe conţin o cantitate de potasiu mai mare decât o portocală, contribuind la reglarea tensiunii arteriale.

Ciupercile conţin factori antibiotici naturali, ce pot lupta împotriva infecţiilor.

O cură de 3-4 săptămâni în care ciupercile nu lipsesc din alimentaţie poate face sistemul imunitar rezistent în faţa frigului. Vitamina D îşi va reface indicele valoric necesar sănătăţii după o astfel de cură. Ciupercile sunt singurele alimente non-animale care conţin vitamina D, atât de importantă pentru sănătatea şi dezvoltarea armonioasă a organismului uman.

Vitamina B2 (riboflavina) din conţinutul ciupercilor este benefică pentru piele deoarece îmbunătăţeşte calitatea ţesutului, iar vitamina B8 întăreşte firul de păr şi îi conferă strălucire.

Anxietatea, oboseala şi stresul se pot trata şi preveni cu ajutorul ciupercilor, datorită conţinutului mare de zinc şi vitamine din grupul B, potrivit www.dietetik.ro. Consumul zilnic a trei ciuperci reduce considerabil senzaţia de epuizare fizică şi intelectuală, dar şi sentimentul neplăcut de iritare şi anxietate.

Extractele din ciuperci ”Pleurotus” (burete sau păstrăv de fag) au fost încorporate în tincturi, ceaiuri sau pilule şi au multe efecte benefice: antibacterian, antiviral, reduc tensiunea, protector cardio-vascular şi tonic pentru sistemul nervos.

În natură există multe varietăţi de ciuperci otrăvitoare, din acest motiv nefiind indicat consumul de ciuperci sălbatice, ci doar soiurile comestibile, care sunt recoltate în condiţii sigure, potrivit site-ului www.sfatulmedicului.ro. (Text: Agerpres, Foto: mushrooms.ca)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *