Evangelia de la Costineşti, printre epavele celebre ale lumii

epave1

Se estimează că există trei milioane de epave nedescoperite împrăştiate pe fundul oceanelor din întreaga lume, dintre care unele au o vechime de mii de ani. Chiar şi cifrele pentru epavele cunoscute sunt impresionante.

De exemplu, site-ul Wrecksite.eu conţine înregistrări pentru mai mult de 148.000 de epave, la momentul scrierii acestui text. Un număr mare de epave au semificaţii istorice şi sunt protejate de UNESCO ca făcând parte din patrimoniul cultural subacvatic.

Multe sunt abandonate şi rămân fie scufundate, fie eşuate în apropiere de plaje, uneori cu graţie, alteori – nu, descompunându-se în elementele naturii. Unele dintre ele au devenit atracţii turistice, pentru oportunităţile fotografice pe care le oferă.

Cel mai recent naufragiu care a beneficiat de multă atenţie din partea mass-media a fost al navei Costa Concordia, care s-a răsturnat în apele din apropiere de Isola del Giglio, pe coasta de vest a Italiei, în ianuarie 2012.

Nava răsturnată a atras mii de turişti în zonă. Operaţiunile de ranfluare au început la mijlocul anului 2013 şi s-au încheiat în iulie 2014, după care epava a fost remorcată în portul Genova, unde urmează să fie dezmembrată, 80% din materialul rezultat urmând să fie reutilizat.

Armatorul navei Costa Concordia a anunţat că ranfluarea şi remorcarea navei costă circa 1,5 miliarde euro, aproape de trei ori cât a costat construirea acesteia.

Vă prezentăm câteva epave spectaculoase care mai pot fi vizitate, atât timp cât rămân acolo unde se află acum.

 

Evangelia de la Costineşti

Evangelia a fost o navă comercială, construită de acelaşi şantier naval care a construit Titanicul, şi a fost lansată la apă pe 28 mai 1942, cu numele de “Empire Strength”. Mai târziu, ea a fost cunoscut sub numele ” Saxon Star”, “Redbrook” şi în cele din urmă “Evangelia”.

epava27

În 1968, într-o noapte cu ceaţă deasă, Evangelia navighează incredibil de aproape de ţărm şi eşuează în apropierea ţărmului de lângă Costineşti. Unii spun că Evangelia a fost în mod deliberat naufragiată de către proprietar, pentru a încasa banii de asigurare.

epava28

Ipoteza este susţinută şi de faptul că în timpul acestei catastrofe, deşi ceaţa era foarte densă, marea era incredibil de liniştită şi aproape toate echipamentele de navigaţie funcţionau perfect.

 

World Discoverer

epava2

MS World Discoverer a fost un vas de croazieră construit în 1974, care a făcut curse periodice în regiunile polare din Antarctica, pentru a permite pasagerilor să observe mişcările sloiurilor de gheaţă.

epava3

Nava avea carenă dublă, care putea oferi protecţie pentru impacturi minore. Dar carena i-a fost perforată de o stâncă, pe 30 aprilie 2000, când s-a cicnit de o stâncă mare şi necartografiată din Insulele Solomon.

epava4

După ce pasagerii au fost expediaţi în condiţii de siguranţă cu feribotul, căpitanul a îndreptat nava spre Golful Roderick şi a eşuat-o, pentru a evita scufundarea. Până când au ajuns acolo companiile de salvare, nava a fost jefuită de localnici. World Discoverer se află încă în Golful Roderick, la Insula Nggela, înclinat la 46°.

 

Mediteranean Sky

epava5

Mediteranean Sky s-a numit iniţial City of York, a fost construită în 1952, în Newcastle, Anglia. Vasul de croazieră a plecat din Londra în noiembrie 1953 şi a fost menţinut în serviciu până ce a fost vândut, în 1971, când a fost redenumit Mediterranean Sky. Ultima lui călătorie a fost în august 1996, când a navigat de la Brindisi la Patras.

epava7

epava6

Din cauza situaţiei financiare a companiei proprietare, Mediteranean Sky a fost arestat în 1997, în timp ce era la Patras. Doi ani mai târziu, vasul a fost tractat în Golful Eleusus din Grecia, unde a zăcut abandonat.

epava8

La sfârşitul anului 2002, nava a început să ia apă şi să se încline. Pentru a-i opri scufundarea, ea a fost tractată în ape puţin adânci şi a fost eşuată. În ianuarie 2003, carena navei Mediteranean Sky s-a răsturnat pe o parte şi a rămas aşa, aşteptându-şi soarta.

 

MV Captayannis

Captayannis a fost un vas grec folosit la transportul zahărului, care s-a scufundat în râul Clyde din Scoţia, în 1974, după ciocnirea cu un vas-cisternă BP, în timpul unei furtuni severe care a lovit coasta de vest.

epava9

Petrolierul nu a suferit nici un prejudiciu, dar lanţurile lui de ancoră au găurit Captayannis, care a început să ia apă. Capitanul navei Captayannis a încercat să ajungă în apele de mică adâncime peste un banc de nisip şi a direcţionat-o spre un loc în care s-a blocat rapid. Nava s-a rotit a doua zi dimineaţă şi zace acolo de atunci. Cele mai multe, dacă nu toate, metalele ei mai valoroase şi accesoriile au fost prădate de jefuitori, rămânându-i puţin din suprastructura dezmembrată.

epava10

Deşi epava se află în ape de relativ mică adâncime, nu a existat nicio încercare de a-i salva rămăşiţele, iar problemele dintre proprietar şi asigurator nu au fost niciodată soluţionate în mod satisfăcător. Între timp, Captayannis a devenit adăpost pentru vieţuitoare şi păsări marine. Epava este cunoscută de mulţi localnici pur şi simplu ca “vaporul de zahăr”.

 

SS America

SS America a fost un vapor de linie construit în 1940. După o carieră lungă de peste cincizeci de ani, vasul a fost vândut, în 1993, cu intenţia de a fi reamenajat, pentru a deveni o navă-hotel de cinci stele, în Phuket, Thailanda. În acel moment a fost redenumit “American Star”, dar nu navigat niciodată cu numele nou.

epava11Epava SS America, în iulie 2004

Nava a fost remorcată din Grecia către Oceanul Atlantic, pentru a fi reamenajată, dar după o sută de zile, nava, împreună cu un remorcher ucrainean, a intrat în furtună. Liniile de remorcare s-au rupt şi toate încercările de a reface legăturile s-au dovedit fără succes. Echipajul de la bordul SS America a fost salvat cu elicopterul, dar nava a fost lăsată în voia sorţii.

epava12

La 18 ianuarie, nava a eşuat lângă coasta de vest a insulei Fuerteventura din Insulele Canare.

epava13

În primele 48 de ore de la înpotmolire, valurile Atlanticului au rupt nava în două bucăţi. Secţiunea de la pupa s-a prăbuşit complet şi s-a scufundat, în 1996, în timp ce secţiunea prova a rămas intactă.

epava14Rămăşiţele SS America s-au deteriorat între 2005 şi 2007. Pupa s-a rupt şi s-a scufundat în 1996, lăsând doar secţiunea prova pe bancul de nisip. Până la acel moment, nava s-a înclinat, iar coşul de fum s-a detaşat şi s-a scufundat

În noiembrie 2005, babordul provei s-a prăbuşit, iar valurile au început să rupă din rămăşiţe. Până în 2007, tot ce a mai rămas din navă s-a prăbuşit şi a căzut în mare. De atunci, rămăşiţele au dispărut, încet-încet, sub valuri. În martie 2013, epava era vizibilă doar în timpul refluxului.

 

Dimitrios

Dimitrios (numit anterior “Klintholm”) este un vas mic de transport marfă, de 67 de metri lungime, construit în 1950, care a naufragiat pe plaja Valtaki din prefectura Laconia, Grecia, în 23 decembrie 1981.

Există multe zvonuri despre originile navei şi despre modul în care aceasta a fost eşuată pe plajă. Cele mai multe spun că nava a fost folosită pentru contrabandă cu ţigări între Turcia şi Italia.

epava15

Vasul ar fi fost luat în primire de autorităţile portuare din Gythio şi apoi, în mod deliberat, eliberat din port şi tractat pe malul mării la plaja Valtaki, la aproximativ cinci kilometri de portul Gythio. A fost apoi incendiat pentru a se ascunde dovezile contrabandei cu ţigări.

Cu toate acestea, în conformitate cu o carte scrisă de şeful de onoare al Gardei de Coastă Greceşti, viceamiralul Christos Ntounis, nava a andocat în portul Gythio la 4 decembrie 1980, în situaţie de urgenţă, deoarece căpitanul avea nevoie să ajungă la spital, din cauza unei boli grave .

epava16

După andocarea navei, au început problemele financiare cu echipajul, diverse probleme la motor şi anumite măsuri impuse de diverşi creditori. Echipajul a fost apoi concediat, iar nava a rămas andocată în Gythio, unde a rămas până în iunie 1981, când a fost declarată periculoasă.

Nava a fost desprinsă din poziţia sa şi dusă de mai multe ori în mare înainte de a fi blocată în poziţia actuală de pe plaja Valtaki. Nava a rămas abandonată şi nu a existat nici o tentativă să fie recuperată.

 

Olympia

epava17

epava18

Olympia a fost o navă comercială, care a fost condusă spre ţărm, în apropierea oraşului Katapola, pe insula Amorgos din Grecia, se pare că de către piraţi, în 1979, în timp ce venea din Cipru şi era îndreptată spre Grecia.

epava19

După o încercare nereuşită de a trage nava din Golf, aceasta a fost abandonată acolo şi a devenit cel mai cunoscut obiectiv turistic din Insula Amargos.

 

BOS 400

epava20

BOS 400 este o barjă franceză care a eşuat în Golful Maori din Africa de Sud, în timp ce era tractată de un remorcher rus, la 26 iunie 1994. Boss 400 era cea mai mare macara plutitoare din Africa atunci când, într-o furtună, liniile de remorcare s-au rupt şi vasul s-a lovit de stânci.

epava21

Fiind barjă şi neavând motoare principale, Boss 400 trebuia să fie remorcat oriunde avea de lucru în lume.

Remorcherul a fost contractat pentru a tracta BOS 400 din Republica Congo la Cape Town, Africa de Sud.

epava22

În timpul furtunii dezlănţuite, legăturile s-au rupt, cea ce a cauzat eşuarea navei în punctul Duiker, aproape de Golful Sandy, unde se află de atunci. În ciuda mai multor încercări de remorcare, naufragiul a fost considerat o pierdere totală, iar salvatorii au reuşit să recupereze prea puţin din epavă.

 

La Famille Express

epava23

Epava La Famille Express se află în apele sudice ale Provo, în Insulele Turks şi Caicos, din Marea Caraibelor. Nava a fost construită în 1952 în Polonia şi o mare parte din viaţa sa a servit în marina sovietică cu numele “Fort Shevchenko”, până când a fost vândută, în 1999, şi a fost redenumită “La Famille Express”.

epava24

Circumstanţele naufragierii nu sunt cunoscute în mod clar, cu excepţia faptului că s-a produs în timpul uraganului Frances, în 2004. Nimeni nu a făcut demersuri pentru recuperarea navei până acum, iar multe părţi au căzut pradă jefuitorilor. Acum, nava este o mare atracţie pentru turiştii care ajung în această zonă.

 

HMAS Protector

HMAS Protector a fost un canonier cumpărat de guvernul Australiei de Sud, în 1884, cu scopul de a se apăra împotriva atacurilor posibile după “Sperietoarea rusească”, în 1870.

epava25

Vasul a sosit în Adelaide în septembrie 1884 şi, ulterior, a servit în Rebeliunea Boxerilor, în primul război mondial şi în al doilea război mondial. În cursul lunii iulie 1943, Protector a fost rechiziţionat pentru război de către armata americană.

epava26

În drum spre Noua Guinee şi în largul coastelor Gladstone, el a fost deteriorat într-o coliziune cu un remorcher şi abandonat. Epava a fost ulterior dusă pe Insula Heron, în largul coastei Queensland şi mai târziu a fost utilizată ca dig. Rămăşiţele ei ruginite sunt încă vizibile şi astăzi.

 

SS Maheno

epava29

SS Maheno este cea mai celebră epavă din Insula Fraser, Australia, şi a devenit un important punct de atracţie turistică. Construit în 1905, SS Maheno a fost unul dintre primele vapoare cu turbină. El parcurgea traseul obişnuit între Sydney şi Auckland, până când a fost comisionat ca navă-spital în Europa, în timpul primului război mondial.

epava30

În 1935, ea şi nava soră Oonah au fost vândute în Japonia pentru fier vechi. În timp ce era remorcată spre Japonia, nava a întâlnit câteva cicloane şi legăturile de remorcare s-au rupt. Încercările de restabilire a legăturilor au eşuat şi Maheno, cu opt oameni la bord, a dispărut.

epava31

Nava a fost găsită, în cele din urmă, trei zile mai târziu, pe plaja Insulei Fraser, iar echipajul a înfiinţat o tabără pe uscat. Nava a fost ulterior deposedată de accesorii, dar încearcarea de ranfluare a eşuat, iar epava a fost pusă în vânzare, dar nu s-a gasit niciun cumpărător. De atunci, o mare parte din navă a fost distrusă sau dezintegrată, iar rămăşiţele vizibile sunt ruginite sever.

 

Santa Maria

epava32

Santa Maria a fost un cargobot spaniol care transporta un număr impresionant de cadouri de la guvernul spaniol al lui Francisco Franco pentru cei care l-au sprijinit în timpul crizei economice prin care a trecut Spana – la bord se aflau maşini sport, hrană, medicamente, maşini, haine, băuturi etc.

epava33

La 1 septembrie 1968, nava trecea prin dreptul insulelelor Capului Verde, în drum spre Brazilia şi Argentina, când a eşuat. După ce un remorcher local a încercat să salveze nava fără succes, aceasta a fost abandonată acolo, nu înainte ca toată marfă preţioasă să fie recuperată cu grijă. Epava Santa Maria a devenit un simbol al Boa Vista şi al Capului Verde.(Traducere şi adaptare după amusingplanet.com, Foto: flickr.com, panoramio.com, naviearmatori.net, en.wikipedia.org, sometimes-interesting.com, trekearth.com,shipspotting.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *