EURO 2016: Mascotă, logo şi trofeu

mascota-EURO-2016

Campionatul European de Fotbal 2016 reprezintă ediţia cu numărul 15 a competiţiei continentale şi revine în Franţa, ţara unde a debutat în 1960 sub denumirea de Cupa Europei pe Naţiuni.

Va fi prima ediţie cu 24 de participante, astfel că peste 40% din cele 53 de selecţionate din preliminarii joacă la turneul final. Franţa a primit dreptul de organizare în dauna Italiei şi Turciei, Suedia şi Norvegia retrăgându-şi dosarul comun înainte de a se trece la runda de vot.

Mascota EURO 2016 este Super Victor, un simpatic băieţel pasionat de fotbal. Potrivit site-ului http://euro2016franta.ro, povestea sa de super erou începe cu un meci de fotbal alături de prieteni, atunci când o minge rătăcită îl duce lângă un cufăr magic în care găseşte o mantie, nişte ghete şi mingea EURO 2016. Odată încălţat cu ghetele şi cu mantia pusă pe umeri, băieţelul primeşte puteri miraculoase, putând călători în orice colţ al lumii pentru a juca fotbal cu oricine.

Numele băieţelului a fost ales de către fani într-o campanie lansată pe site-ul oficial al UEFA. Aceştia au avut de ales dintre variantele Driblou, Goalix şi Super Victor. Din cei aproape 107.790 de votanţi, 51.781 au optat pentru a treia variantă, una care duce cu gândul atât la victorie, cât şi la puterile speciale ale băieţelului.

Ca şi în cazul Campionatului European 2012, logo-ul turneului final din Franţa 2016 a fost conceput de către Brandia Central, compania portugheză cu studiouri creative aflate în Europa, America de Sud şi Africa. Pornind de la tema “Celebrând arta fotbalului”, logo-ul Campionatului European de Fotbal 2016 îşi propune să dea turneului o tuşă de personalitate, reunind într-o singură temă vizuală elemente ale diversităţii artistice franceze, cât şi frumuseţea jocului de fotbal.

Tema centrală a logo-ului, trofeul Henri Delaunay, este susţinută de simboluri a diverse curente artistice, cum ar fi art-deco, avantgardismul sau arta brută. Țara gazdă este reprezentată prin culorile drapelului său, acestea acoperind trofeul, cât şi prin hexagonul cu dublă însemnătate: pe de o parte “L’Hexagone”, numele sub care e cunoscută Franţa datorită formei sale geografice, iar pe de alta forma tradiţională a unui petic al mingii de fotbal.

În dorinţa de a accentua importanţa preliminariilor unui turneu final, UEFA a decis ca şi acestea să aibă o identitate vizuală proprie, creată tot de către Brandia Central. Aceasta este utilizată atât pentru preliminariile Campionatului European de Fotbal 2016, cât şi pentru preliminariile Campionatului Mondial de Fotbal 2018, ce urmează a fi găzduit de către Rusia. Logo-ul preliminariilor este mai puţin încărcat, fiind format doar din două elemente, un tricou încorporat într-o inimă, şi e menit să transmită viziunea UEFA asupra preliminariilor, concentrată în mesajul “Joacă din inimă”.

Trofeul pe care îl primeşte câştigătoarea Campionatului European de Fotbal mai poartă şi numele de Cupa Henri Delaunay, în cinstea celui care a avut ideea organizării competiţiei. Născut în 1883, Delaunay şi-a petrecut toată viaţa aproape de fotbal. Jucător al echipei pariziene Étoile des Deux Lacs, după retragere a devenit arbitru. A fost nevoit să renunţe, după un incident pe cât de hilar pe atât de grav. În timpul unui meci a fost lovit cu mingea în plină figură, înghiţindu-şi fluierul, nu înainte de a-şi rupe dinţii din faţă.

Trecerea la munca de birou a făcut-o la clubul unde a activat, devenind în 1906 administratorul lui Étoile des Deux Lacs. Mai târziu a primit funcţia de secretar general al Comitetului Francez Interfederal, pe care a păstrat-o şi după transformarea acestuia, în 1919, în Federaţia Franceză de Fotbal.

Ca membru al FIFA a fost unul din cei care, alături de Jules Rimet, a promovat oportunitatea organizării Campionatului Mondial de Fotbal. În ceea ce privea Europa, spiritul său vizionar îl făcea să propună încă din anii ’20 organizarea unui turneu final pe naţiuni şi a unei competiţii pentru campioanele naţionale.

La fondarea UEFA, pe 15 iunie 1954, a fost numit secretar general, funcţie pe care avea să o păstreze până pe 9 noiembrie 1955, atunci când a încetat din viaţă, fiind înlocuit de către fiul său, Pierre Delaunay.

De numele acestuia se leagă designul şi apariţia primului trofeu european. Confecţionată în 1958 de către aurarul Chobillon, înainte de a fi cumpărată de către bijutierul Arthus Bertrand, Cupa Henri Delaunay a rămas neschimbată timp de 50 de ani. Ultimul căpitan care a ridicat trofeul original a fost Theodoros Zagorakis, după ce Grecia uimise lumea fotbalistică la Campionatul European de Fotbal 2004 din Portugalia.

Înaintea Campionatului European de Fotbal 2008, găzduit de Elveţia şi Austria, UEFA a hotărât să aducă modificări substanţiale, considerând că trofeul este prea mic. Conceperea lui a fost lăsată în seama bijutierului londonez Asprey. Fabricat din argint şi păstrând nota clasică, noul trofeu a crescut în înălţime cu 18 centimetri şi în greutate cu două kilograme.

Cu o înălţime de 60 de centimetri şi o greutate de opt kilograme, cupa a avut nevoie şi de o bază mai largă, mai ales că s-a renunţat şi la suportul pe care erau trecute câştigătoarele, numele acestora regăsindu-se acum pe spatele trofeului. Spaniolul Iker Casillas este singurul căpitan care a avut onoarea să prezinte publicului noul trofeu, naţionala sa triumfând atât în 2008, cât şi în 2012. (Text: Agerpres, Foto: uefa.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *