Estée Lauder, regina produselor cosmetice

Estee-Lauder-01

Fondatoarea imperiului cosmetic ce îi poartă numele, Estée Lauder, pe numele său real Josephine Esther Mentzer, s-a născut la 1 iulie 1906 în cartierul Corona, Queens, New York, în familia unor imigranţi unguri, potrivit www.biografiasyvidas.com.

De mică, viitoarea Estée Lauder era cunoscută pentru tenul său perfect şi obsesia sa de a avea cel mai bun aspect, un lucru învăţat de la mama sa, Rose, care întotdeauna îşi proteja pielea cu ajutorul unei umbrele de soare.

Tatăl său, Max, avea la parterul locuinţei o mică prăvălie, unde Esty, aşa o strigau părinţii săi, şi-a însuşit elementele de bază ale unei mici afaceri. În copilărie, visa să devină actriţă, însă ca adolescentă a început să fie interesată de afacerea unchiului său, dr. John Schotz, potrivit www.thefamouspeople.com.

Doctorul John Schotz era chimist şi deţinea o companie care se numea New Way Laboratories. Privindu-l pe unchiul său cu orele, în timp ce acesta prepara creme, loţiuni, rujuri, esenţe de parfum, tânăra Estée a devenit interesată de acest domeniu. Îi plăcea să studieze toate produsele cosmetice aflate în acel moment pe piaţă, pe care le testa pe membrii familiei sale. Doctorul Schotz a devenit mentorul ei şi a învăţat-o să nu mai folosească săpunul şi apa pentru a-şi curăţa tenul, ci uleiuri pentru curăţare şi hidratare. Estée l-a ajutat pe unchiul său, creând şi testând numeroase produse cosmetice.

După absolvirea Liceului Newtown, Estée s-a concentrat asupra afacerii unchiului său. A început să vândă produse cosmetice prietenilor săi. Produse, precum ”Six-In-One Cold Cream” şi ”Dr Schotz Viennese Cream” erau vândute în micile magazine de cartier, în boutiqurile de pe plajă şi staţiuni.

Estee-Lauder-02

În 1930, Estée s-a căsătorit cu Joseph Lauter, fabricant de textile, şi şi-a schimbat numele în ”Lauder”. Primul său copil, Leonard s-a născut la 19 martie 1933. Dorindu-şi mai mult de la viaţă, Estee s-a hotărât să devină actriţă. După cursuri urmate la New York Cherry Lane Theater şi-a dat seama că nu poate fi o actriţă de top. Pe fondul mai multor probleme, cuplul a divorţat în 1939, dar s-a recăsătorit în 1942. În februarie 1944, s-a născut al doilea copil al cuplului, Ronald.

Între timp, în 1935, Estee înfiinţase compania Estée Lauder. Într-o zi, în timp ce se afla la salonul House of the Ash Blondes, patroana acestuia, Florence Morris, fascinată de tenul său curat, a întrebat-o motivul pentru care pielea sa este atât de proaspătă. Atunci, Lauder şi-a aplicat o picătură de cremă pe pielea sa. Lui Morris i-a plăcut demonstraţia acesteia atât de mult, încât a invitat-o să-şi vândă produsele în salonul său.

Soţul său s-a alăturat afacerii, şi în 1945 a fost deschis primul sediu Estée Lauder pe 39 East Sixtieth Street. În lipsa unui buget pentru publicitate, compania a distribuit mostre gratuite la spectacole de modă şi prin poştă, o strategie promoţională care s-a dovedit a fi plină de succes.

În 1948 a început să facă demonstraţii cu produsele sale în magazine, precum Saks Fifth Avenue, Macys şi Bonwit Teller. Odată ce a avut un spaţiu de expunere pe Fifth Avenue, modalitatea sa de a aborda cumpărătorii a făcut-o pe Estée Lauder ”regina cremelor şi a parfumurilor”.

Anii ’40 s-au dovedit a fi anii de pionierat ai acestei femei de afaceri. Estée şi-a petrecut cea mai mare parte a timpului călătorind între magazinele universale importante din întreaga ţară, servind clienţii în cadrul raioanelor de produse cosmetice, formând în acelaşi timp viitorii agenţi de vânzări, a introdus în magazine produsele sale şi a oferit tratamente faciale gratuite. Totodată, a introdus conceptul de a oferi un cadou la achiziţionarea de produse, astăzi fiind una dintre cele mai utilizate metode în cadrul companiilor cosmetice din întreaga lume.

În 1953 a fost lansat pe piaţă uleiul de baie parfumat ”Youth Dew”, care putea fi folosit şi ca parfum, care a avut un succes uriaş. Din acest moment, compania a început expansiunea şi a înfiinţat un nou sediu la Neiman Marcus, în Dallas. În 1960, a fost deschis primul său magazin în afara Statelor Unite, în lanţul de magazine Harrods din Londra, iar în 1964 a început dezvoltarea unei noi categorii de produse cosmetice dedicate machiajului feţei, care a fost un alt succes, până în 1985, când a intrat, nu fără dificultăţi în Franţa (Galeriile Lafayette din Paris).

Estee-Lauder-03

În anii următori, a lansat o gamă întreagă de parfumuri, precum Estée (1968), Azurée (1969), Aliage (1972), Private Collection (1973), Beautiful (1985) şi Pleasures (1995). Produsele marca Lauder, vândute acum în cele mai renumite magazine de cosmetice, au păşit în afara graniţelor SUA, în anii ’50.

La începutul anilor ’60, Estée Lauder l-a angajat pe renumitul fotograf Victor Skrebneski, care a început publicarea de reviste cu modele frumoase al căror machiaj era realizat cu produse marca Estée Lauder, o practică pe care a instituit-o în companie din acel moment.

În 1964, s-a hotărât să se aventureze pe piaţa cosmeticelor pentru bărbaţi, punându-l pe fiul său şi pe alţi bărbaţi din companie să-i testeze produsele. În 1965, a ieşit pe piaţă cu ”Aramis” şi o întreagă linie de cosmetice pentru bărbaţi, pe care a relansat-o în 1967. Acestui succes i-a urmat altele, precum ”Lauder for Men” şi ”J.H.L.”. Dintre mărcile importante ale companiei, amintim Clinique, Aramis, Prescriptives şi Origins.

În 1970, 575 de editori financiari au desemnat-o pe Estée Lauder numărul unu dintre primii zece antreprenori din SUA. În 1984 a fost aleasă una dintre cele şapte femei importante ale anului, iar în 1998 Lauder a fost singura femeie care a apărut în lista publicată de revista Time, aflându-se printre cele 20 de nume cu adevărat mari în domeniul afacerilor din secolul al XX-lea. Totodată, compania sa a ocupat locul 349 într-un clasament de 500 de poziţii al celor mai importante companii americane, publicat în 2003 de revista Fortune, cu un venit anual de 4,744 miliarde de dolari. Astăzi, produsele Estee Lauder sunt vândute în peste 135 de ţări din întreaga lume.

În 1985, Lauder şi-a publicat cartea autobiografică numită ”Estée: O poveste de succes”.

Începând cu 1989, fondatoarea companiei s-a implicat prin fundaţia cu acelaşi nume, în lupta împotriva cancerului de sân, mobilizând opinia publică cu privire la importanţa depistării precoce a acestei boli, potrivit www.biografiasyvidas.com. De-a lungul vieţii sale, Estée Lauder s-a remarcat şi prin numeroase activităţi filantropice ce au vizat Spitalul Sloan-Kettering din New York, Universitatea din Pennsylvania şi Muzeul de Artă Modernă din New York (MOMA). A fondat, printre altele Institutul pentru Management şi Studii Internaţionale ”Joseph H. Lauder”.

Pe lângă numeroasele premii în industria cosmeticii, Estée Lauder a primit Medalia de Cavaler al Legiunii de Onoare din partea guvernului francez (1978), Medalia de Aur din partea oraşului Paris (1979) etc.

Regina produselor cosmetice a spus la un moment dat, pentru a explica succesul ei, că: “În fiecare zi eu am vândut ceva. În cazul în care eu cred în ceva, eu voi vinde acel ceva, şi o voi face agresiv”.

Estée Lauder mai afirma: ‘Frumuseţea este o atitudine. Nu este nici un secret. De ce sunt toate miresele frumoase? Pentru că în ziua nunţii lor le pasă de felul în care arată. Nu există femei urâte, ci doar femei cărora nu le pasă sau care nu cred că sunt atrăgătoare”.

Estée Lauder a murit la 24 aprilie 2004, la vârsta de 97 de ani. (Text: Agerpres, Foto: biography.com, jewishcurrents.org, famous-entrepreneurs.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *