Mp3

Companiile bistriţene Leoni şi Rombat fac diferenţa în industria auto

Leoni2

Dacă ar fi să facem o analogie între industria auto şi corpul uman, atunci bateria maşinii ar fi inima, în timp ce cablurile şi echipamentele electrice ar reprezenta sistemul nervos. Când le-aţi analizat ultima dată? Pentru că aţi putea avea surpriza să aflaţi că ambele au fost create de mâinile unor oameni din Bistriţa.

În municipiul Bistriţa nu se produc autoturisme, dar nicio maşină nu ar putea porni dacă nu ar avea o baterie funcţională, iar foarte multe dintre autovehiculele din România sunt dotate cu baterii Rombat, produse aici.De asemenea, nu v-aţi putea bucura de facilităţile unei maşini moderne dacă în spatele lor nu ar sta numeroasele cabluri auto şi echipamente electrice care le generează. Unele, produse chiar la Bistriţa, de compania Leoni, pentru nume mari din industria auto. Companiile SC Leoni Wiring Systems RO SRL Bistriţa şi SC Rombat SA Bistriţa conduc în topul cifrei de afaceri la nivel judeţean, dar reprezintă puncte de referinţă şi în economia naţională.

*** Cel mai mare angajator din judeţul Bistriţa-Năsăud este compania româno-germană Leoni, care are, de asemenea, şi cea mai mare cifră de afaceri. Deschisă în urmă cu 12 ani, fabrica Leoni de la Bistriţa a ajuns să producă echipamente şi cabluri electrice pentru mărci cunoscute din industria auto, cum ar fi Mercedes, BMW sau Rolls Royce.

Potrivit datelor centralizate de Direcţia Regională de Statistică Bistriţa-Năsăud, Leoni Bistriţa a încheiat anul 2012 cu o cifră de afaceri de peste 763 milioane lei, având un număr mediu de angajaţi de 3.142 persoane. În prezent, Leoni este în plină extindere.

Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Bistriţa-Năsăud, Vasile Bar, declara recent că această companie îşi propune dublarea capacităţilor de producţie până la sfârşitul anului 2015, iar ministrul delegat Doina Pană anunţa anul trecut, în urma unor discuţii avute cu conducerea companiei, că se intenţionează angajarea a încă o mie de oameni în viitorul apropiat.

Leoni1

Potrivit site-ului oficial al companiei-mamă din Germania, Leoni este furnizor mondial de cabluri, fibră optică şi sisteme electrice pentru industria auto, dar şi pentru alte ramuri industriale. În anul 2013, vânzările grupului s-au cifrat la 3,92 miliarde de euro, iar numărul angajaţilor a depăşit 61.000 de persoane. În România, Leoni mai are deschise unităţi la Arad şi Piteşti.

Existenţa fabricii Leoni la Bistriţa a făcut ca şi exporturile către Germania să crească simţitor, această ţară devenind practic principalul partener extern al firmelor bistriţene. Datele statistice arată că, din volumul de exporturi realizat în 2013 în judeţul Bistriţa-Năsăud, care a atins 630 milioane euro, aproape 39% a mers către Germania. De asemenea, maşinile, aparatele şi echipamentele electrice realizate la Bistriţa – nu doar de către Leoni – şi exportate în diverse ţări s-au ridicat la valoarea de peste 334 milioane euro.

Leoni dă dovadă şi de implicare socială, compania susţinând financiar mai multe evenimente culturale organizate în municipiul Bistriţa, dar şi cazuri sociale deosebite. În plus, Leoni Bistriţa s-a implicat şi în susţinerea asociaţiei Tăşuleasa Social, un cunoscut ONG din domeniul protecţiei mediului, cu care organizează, de asemenea, tabere pentru copiii angajaţilor, în campusul asociaţiei situat în Pasul Tihuţa.

Rombat

*** Pe locul al doilea în topul firmelor bistriţene se află Rombat SA, cu o cifră de afaceri, în anul 2012, de circa 300 milioane lei şi un număr mediu de angajaţi de 559 persoane. Fabrica a fost înfiinţată în anul 1980 ca şi companie de stat şi se numea Acumulatorul Bistriţa.

În 1991, Rombat devine societate pe acţiuni, iar cinci ani mai târziu este desemnat unic furnizor de baterii auto pentru producătorul de automobile Dacia Piteşti. Tot în anul 1996 are loc privatizarea societăţii. În anul 2003, Automobile Dacia Piteşti lansează noul model Dacia Solenza, autoturismele fiind echipate cu baterii Rombat, iar Autoritatea Feroviară Română a acordat companiei autorizaţia de furnizor feroviar pentru produsele fabricate de aceasta.

În 2004, firma a început să exporte baterii auto în Rusia, iar în 2006 Rombat participă la Paris la întâlnirea cu furnizorii din toată lumea ai grupului Renault Nissan, confirmându-şi încă o dată poziţia în cadrul acestui grup.

baterie-Rombat

În 2007, Rombat este nominalizat ca furnizor regional în panelul Renault, iar în 2008 primeşte nominalizarea de furnizor calificat pentru PSA Peugeot Slovacia. Anul 2011 mai aduce o nominalizare – aceea de furnizor calificat pentru Nissan România. După mai bine de 30 de ani de activitate, în 2012, Metair International Holdings Coöperatief U.A., parte a grupului sud-african Metair Investment Limited, cumpără 99% din acţiunile firmei.

Rombat se remarcă şi ca o companie interesată de mediu şi de rolul său activ în societate. În 1999, firma bistriţeană a iniţiat, împreună cu marea atletă Gabriela Szabo, actual ministru al Tineretului şi Sportului, născută tot la Bistriţa, campania “Rezistenţa campionilor”.

În 2007 a venit rândul campaniei “Cu bateriile încărcate pentru parcuri mai curate”, o acţiune de responsabilizare a tinerilor derulată în oraşele Bistriţa, Arad, Craiova şi Constanţa. Un an mai târziu, Rombat a iniţiat şi o campanie destinată presei locale – “Atinge polul pozitiv în comunicare”. (Text: Agerpres, Foto: Facebook.com/Leoni, Facebook.com/baterii.rombat)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *