Cel mai vândut SUV hibrid plug-in în Europa

Mitsubishi Outlander PHEV-01

În ultimii ani, în Europa, automobilele crossover de toate dimensiunile – cu suspensie mai înaltă, tracţiune 4×4 şi scuturi pentru protecţie în cazul deplasării pe teren accidentat – sunt foarte la modă, iar producătorul nipon Mitsubishi este reprezentat în segmentul competitiv al SUV-urilor medii (segmentul D) de modelul Outlander.

Povestea Outlander a început în anul 2001, iar în toamna anului 2012 a fost lansată a treia generaţie a acestui model, care a primit în 2015 un facelift major, care include şi varianta de pionierat a Outlander-ului, vehiculul electric hibrid plug-in Outlander PHEV, aflat pe piaţă din a doua parte a anului 2013.

Am testat recent modelul Mitsubishi Outlander facelift, atât în varianta PHEV, cu motor pe benzină şi două motoare electrice, cât şi varianta cu motor Diesel, automobile aflate din primăvara acestui an în parcul de presă al companiei M Car Trading, distribuitorul general Mitsubishi Motors în România.

Popularul crossover Outlander a fost revizuit complet. Mai mult decât o ‘împrospătare’ a designului tradiţional de la mijlocul ciclului de viaţă al unui automobil, care presupune actualizări estetice minore, noul Outlander a fost reproiectat şi reconstruit pentru a se remarca în segmentul competitiv al SUV-urilor de clasă medie cu o imagine expresivă şi dinamică şi o experienţă mai rafinată în timpul condusului.

Mitsubishi Outlander PHEV este cel mai bine vândut vehicul electric hibrid plug-in din Europa, iar PHEV facelift (restilizat) va continua extinderea bazei puternice de clienţi din Europa, care depăşeşte în prezent 40.000 de cumpărători.

Outlander PHEV este un SUV hibrid plug-in, adică poate fi încărcat direct de la priza de 220 V. Constructorul nipon a folosit pentru acest model un sistem de propulsie cu două motoare electrice, unul pe puntea faţă şi unul pe puntea spate, un motor termic de 2.0 litri şi un set de acumulatori. Cu bateriile încărcate complet, Outlander PHEV a parcurs în timpul testului aproximativ 40 km în modul full-electric, fără a fi nevoie de motorul pe benzină, iar autonomia poate varia uşor în funcţie, spre exemplu, de condiţiile de drum sau de utilizarea intensă a aerului condiţionat.

Outlander PHEV facelift se pune în mişcare în cel mai discret şi silenţios mod cu putinţă, folosind energia din acumulatori şi cele două motoare electrice, iar display-ul generos, cu o grafică inedită (personal am apreciat funcţia Energy Flow), îţi afişează pe străzile aglomerate ale Capitalei un reconfortant consum de 0 litri/100 km.

Mitsubishi Outlander PHEV-03

După consumarea bateriilor, SUV-ul trece automat pe motorul pe benzină, timp în care poate încărca acumulatorii, dacă folosim funcţia Charge, apăsând un buton situat în apropierea joystick-ului cutiei automate. În timpul mersului pe motorul pe benzină, încărcarea acumulatorilor durează 40 de minute, dar consumul poate depăşi 10 litri/100 km, în funcţie de condiţiile de drum.

În schimb, acumulatorii lui PHEV pot fi încărcaţi complet în numai 25 de minute, gratuit, la o staţie care oferă posibilitatea încărcării rapide, cum sunt cele din reţeaua celui mai mare retailer din România — Kaufland. Am găsit o astfel de staţie la magazinul Kaufland din zona Barbu Văcărescu, iar PHEV poate fi folosit intens o zi întreagă în traficul aglomerat al Capitalei fără să consume vreun litru de benzină.

Motorul de 2.0 litri pe benzină (1998 cmc, patru cilindri în linie) dezvoltă 121 CP la 4.500 rpm şi satisface normele de poluare Euro6. Cele două motoare electrice dezvoltă ele câte 82 CP fiecare. Cuplul maxim al motorului pe benzină este de 190 Nm, în timp ce motorul electric faţă dezvoltă 137 Nm, iar cel din spate 195 Nm. Transmisia este asigurată de o cutie automată.

Sistemul hibrid al lui Outlander PHEV funcţionează impecabil, trecerea de la motoarele electrice la cel pe benzină se face insesizabil, iar cuplul motor îşi oferă tot timpul agilitatea de care ai avea nevoie spre exemplu în cazul unor depăşiri mai sportive.

Cifrele oficiale de consum sunt următoarele: zero litri/100 km în mod electric, 5.8 litri/100 cu bateriile descărcate, 1.9 litri/100 km în mod combinat pe prima sută de kilometri. În cadrul testului, în Bucureşti şi pe traseul Bucureşti — Sinaia / Cota 1400, cu porţiuni consistente de offroad, pe drumul spre Schitul Sfânta Ana, în apropiere de Cota 1400, am obţinut un consum mediu de 7,6 litri/100 km, cu bateriile descărcate.

Consumul mediu cu opţiunea ‘Save’ activată, pentru economisirea energiei electrice a fost de 2,5 litri/100 km. Outlander PHEV are un rezervor de 45 de litri. Acceleraţia de la 0 la 100 km/oră se face în 11 secunde, iar viteza maximă este de 170 km/oră.

Outlander PHEV, parte din familia Mitsubishi, un producător cu tradiţie în domeniul 4×4, şi fratele mai mic al lui Pajero — un vehicul offroad veritabil, a arătat din aceste calităţi pe teren accidentat, pe drumul de la Cota 1400 spre Schitul Sfânta Ana, ţinuta de drum fiind confortabilă şi sigură în offroad.

Mitsubishi Outlander PHEV-02

În plus, în pofida greutăţii mari, este uşor de manevrat în oraş, impresia fiind că te afli la bordul unei maşini de dimensiuni mai mici şi foarte uşor de controlat. Parcarea nu creează niciun fel de probleme datorită noului monitor Multi-around cu imagine Bird-View (de sus): 4 camere sunt poziţionate în jurul vehiculului şi oferă 5 unghiuri diferite: faţă, spate, lateral (dreapta şi stânga) şi de sus, pentru a ajuta la parcarea în spaţii mici, pentru că pe ecran apar ghidaje de parcare care urmează mişcarea efectivă a roţilor. Acest ajutor de parcare electronic inteligent este completat de un set de senzori la colţuri (4 pe fiecare bară de protecţie, faţă şi spate).

Cealaltă variantă testată, Outlander 2.2 DI-D 4WD, dispune de un motor diesel de 2.2 litri cu patru cilindri în linie şi cu o cilindree de 2268 cmc, care furnizează 150 CP la 3.500 rpm şi un cuplu maxim de 360 Nm, disponibil între 1.500 şi 2.750 rpm. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în cazul cutiei de viteze automate cu 6+1 trepte în 11,6 secunde, iar viteza maximă este de 190 km/h.

Consumul oficial este de 6,9 l/100 km în mediul urban, 5,2 l/100 km în extraurban şi 5,8 l/100 km mixt. Pe traseul Bucureşti — Braşov am realizat în cadrul testului un consum mediu de 6,4 litri/100 km.

Întotdeauna un model important pentru Mitsubishi Motors, din punct de vedere al volumului de vânzări, dar şi pentru semnificaţia lui conceptuală, Outlander facelift este acum primul model de serie Mitsubishi care foloseşte noul concept de design pentru partea frontală, denumit ‘Dynamic Shield’. Outlander facelift introduce noua identitate vizuală a MMC, care va fi aplicată gradual la întreaga gamă.

Designul remarcabil al noului Outlander este potenţat de farurile suple cu LED (cu 12 lumini LED de zi), care se întind uşor spre exterior şi în sus, contribuind la senzaţia de dinamism. Dincolo de ‘Dynamic Shield’, munca de creaţie realizată de echipa de design a MMC a încercat să modifice vizual proporţiile noului Outlander, pentru o imagine mai joasă, suplă şi mai largă. Jantele din aliaj în două tonuri, de 18 inchi, au fost reproiectate, având un design mai elaborat.

Mult mai bine desenat decât versiunile anterioare, noul Outlander este mai lung cu 40 mm, ajungând la o lungime de 4.695 mm. Versiunea hibrid are 4.655 mm, în timp ce versiunea cu motor Diesel, mai lungă şi cu 7 locuri, are o lungime de 4.695 mm.

La interior se remarcă noile scaune faţă cu tapiţerie îmbunătăţită (pernă şi suporturi) pentru un confort mai mare, materialele noi pentru tapiţerie, volanul restilizat cu inserţii negru-pian, cu multiple butoane de control şi piele mai fină, cu patru spiţe în cazul PHEV, oglinda retrovizoare electrocromatică, display-ul central multifuncţional, care pe lângă afişarea temperaturii exterioare, distanţei parcurse, consumului, are şi un indicator ‘Eco drive’, iar grafica este deosebit de interesantă în special pentru Outlander-ul cu motoare electrice.

În versiunea de echipare de top Instyle, Outlander disspune de sistemul de navigaţie touch screen cu instalaţie audio premium Rockford Fosgate, cu radio CD cu 9 difuzoare şi un subwoofer amplificator 710 W, redare MP3, mufă USB şi cameră video pentru mers înapoi integrată.

La Outlander PHEV o impresie deosebită pentru calitatea interiorului o generează şi tapiţeria maro cu striaţii şi cusături roşii, una din noile tapiţerii disponibile pentru acest model, din piele şi mai fine, alături de cea neagră cu striaţii şi cusături argintii.

Printre dotări nu lipsesc funcţiile de volan încălzit, parbriz încălzit, lumină ambientală LED pentru zona de sub bord şi recipientul din consola centrală, priza de 12V în zona de transport.

Outlander plusează în materie de caracter practic prin prezenţa diverselor spaţii de depozitare, dar şi prin cele două locuri suplimentare în cazul modelului Diesel, mai lung cu 40 de mm.
Outlander şi Outlander PHEV vin echipate cu un set consistent de sisteme de protecţie pentru pasageri — airbaguri pentru şofer, pasager, laterale, cortină şi pentru genuchii şoferului, clasicele sisteme ABS, EBD, Brake Assist, precum şi sisteme Brake Override, ASC + TCL + HSA — sistem activ control al stabilităţii şi tracţiunii, Hill Start Assist şi asistenţă la pornirea în rampă.

Mitsubishi a vândut peste 960.000 de unităţi pentru primele două generaţii Outlander, din iunie 2001 până în aprilie 2012. Din 2012, Mitsubishi a produs 320.000 de unităţi din a treia generaţie a SUV-ului de clasă medie Outlander, din care 94.796 au fost vândute în Europa, începând din toamna anului 2012.

Preţul modelelor Outlander testate este de 31.380 euro (fără TVA) pentru versiunea Diesel 2.2 DI-D 4WD Instyle Navi AT şi respectiv 41.524 euro (fără TVA) Outlander Plug-In Hybrid Instyle. (Text: Agerpres, Foto: mitsubishi-cars.co.uk, Video: youtube.com)