Buzău-Mărăşeşti, prima linie de cale ferată construită de ingineri români

cale-ferata-03

La 18/30 octombrie 1881 a fost inaugurată linia de cale ferată Buzău-Mărăşeşti, prima linie de cale ferată proiectată şi construită de ingineri români. Până atunci, construirea căilor ferate din România fusese concesionată unor consorţii străine.

La 13 septembrie 1872 se deschisese linia Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Galaţi – Barboşi – Tecuci – Mărăşeşti – Roman – Suceava, iar călătorii care mergeau la Suceava trebuia să treacă prin Buzău-Galaţi-Tecuci-Mărăşeşti, ceea ce însemna un drum lung şi costisitor.

Lipsa legăturii directe între Buzău şi Mărăşeşti s-a resimţit, pentru prima oară, în cazul transporturilor militare din timpul Războiului de Independenţă (1877-1878). Imediat după război, la iniţiativa primului-ministru Ion C. Brătianu, s-a hotărât să se încredinţeze inginerilor români construcţia căii ferate Buzău-Mărăşeşti, care devenise o prioritate politică, strategică şi economică.

La 30 martie 1879 se publica în Monitorul Oficial legea nr. 591, promulgată de regele Carol I, prin care linia Buzău-Mărăşeşti era declarată de “utilitate publică”, proiectele urmând să fie întocmite de Ministerul Lucrărilor Publice. Pentru întocmirea proiectelor a fost înfiinţat, în aprilie 1879, ”Serviciul liniei de fier Buzău – Mărăşeşti”.




Linia de cale ferată, în lungime de 90 km, a fost proiectată şi executată în perioada mai 1879 – 1 iunie 1881, sub coordonarea inginerului Dimitrie Frunză, absolvent al Școlii de Poduri şi Șosele din Paris. Alături de acesta au contribuit la realizarea liniei de cale ferată Buzău-Mărăşeşti alţi 22 de tineri ingineri români.

Construcţia liniei a costat 8.548.675,4 lei aur, respectiv 93.214 lei aur/km, faţă de 306.000 lei aur/km cât reprezenta costul liniilor executate de concesionarii străini.

Inaugurarea oficială a liniei Buzău-Mărăşeşti s-a făcut la 18 octombrie 1881, în prezenţa regelui Carol I şi a reginei Elisabeta, a primului-ministru Ion Brătianu, a membrilor guvernului, a conducătorilor Direcţiei Generale CFR şi a unui numeros public.

Între anii 1940-1942 s-a realizat dublarea liniei de cale ferată Buzău-Mărăşeşti. În prezent această linie de cale ferată face parte din Magistrala 500 a Căilor Ferate Române, Bucureşti – Suceava. (Text: Agerpres, Foto: feelgrafix.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *