Mp3

Audi: numele iniţial a fost Horch

Audi-01

AUDI AG, cunoscut simplu ca Audi, este un producător de automobile german, cu sediul în Ingolstadt, Bavaria, Germania. Compania a evoluat prin preluarea de către Grupul Volkswagen a firmelor Auto Union şi NSU Motorenwerke AG (NSU), cea din urmă având încorporată compania istorică Audi.

Compania îşi are originile încă din anul 1899, de la August Horch. Primul automobil Horch a fost produs în 1901, la Zwickau. În 1909, Horch a fost dat afară din compania înfiinţată de el însuşi şi a pornit o nouă afacere în Zwickau şi a continuat să folosească marca Horch. Foştii parteneri l-au dat în judecată pentru încălcarea drepturilor de autor, iar un tribunal german a decis că marca Horch aparţinea fostei sale companii.

Audi-02

August Horch a fost forţat să înceteze folosirea propriului său nume de familie în noua sa firmă constructoare de autovehicule. El a convocat o şedinţă pentru a găsi un nou nume pentru companie.

În timpul şedinţei, fiul gazdei, Franz Fikentscher, studia limba latină, într-un colţ al camerei. De câteva ori a părut că vrea să zică ceva, dar se răzgândea, până când, în cele din urmă, a zis: “Tata! – audiatur et altera pars… Nu ar fi o idee bună să îi spuneţi Audi în loc de Horch?”.(“Horch!” în germană înseamnă “ascultă!”, echivalentul în latină fiind “audi!”). Ideea a fost acceptată cu entuziasm de toţi cei de faţă.

Audi a început cu un motor cu patru cilindri, de 2.612 cc (2,6 l), urmat de un model de 3.564 cc (3,6 l), precum şi un motor de 4.680 cc (4,7 l) şi unul de 5.720 cc (5,7 l). Aceste maşini au avut succes chiar şi la evenimentele sportive. August Horch a părăsit compania Audi în 1920. În 1928, compania a fost cumpărată de danezul Jurgen Rasmussen, proprietarul firmei constructoare de automobile şi motociclete DKW. În acelaşi an, Rasmussen a cumpărat ce a rămas din întreprinderea constructoare de autovehicule Rickenbacker, inclusiv utilajele necesare fabricării motoarelor cu opt cilindri.

Audi-03

Aceste motoare echipau modelele Audi Zwickau şi Audi Dresden, lansate în 1929. În acelaşi timp au fost produse modele cu şase, respectiv patru cilindri, cumpărate de la Peugeot. Automobilele Audi din acea perioadă erau luxoase, cu caroserii speciale. În 1932, Audi s-a unit cu Horch, DKW şi Wanderer, formând Auto Union.

Dezvoltarea tehnică s-a intensificat şi unele modele de Audi erau echipate cu motoare Horch şi Wanderer. La sfârşitul anilor ’30 şi din 1940, Horch/Auto Union a construit două tipuri (“seria A” şi “seria B”) ale TAB-ului Sd Kfz 222 pentru dotarea armatei germane. Sigla Audi constă în patru cercuri suprapuse, care reprezintă cele patru mărci membre ale Auto Union: primul cerc reprezintă Audi, al doilea reprezintă DKW, al treilea este Horch, iar ultimul, Wanderer.

În 1958, Daimler Benz a cumpărat 87% din acţiunile companiei Auto Union, iar în anul următor deţinea 100%. În 1964, Volkswagen a cumpărat fabrica din Ingolstadt şi mărcile Auto Union. Epoca motoarelor în doi timpi s-a sfârşit în anii ’60. În septembrie 1965, ultimul model DKW, DKW F102, avea un motor în patru timpi şi unele modificări în faţă şi în spate. Modelul era numit oficial F103, dar era vândut simplu ca Audi (numele fiind al modelului, nu al producătorului, care era încă oficial Auto Union), dar mai târziu era ştiut ca Audi 72. Modelele erau denumite după numărul de cai putere şi vândute ca Audi 60, 75, 80, şi Super 90. Aceste modele au fost vândute până în 1972.

Aydui-04

În 1969, Auto Union s-a unit cu NSU, situat în Neckarsulm, lângă Stuttgart. Automobilul de dimensiuni medii la care lucra NSU, K70, urma să fie o combinaţie între Prinz, cu tracţiune în spate, şi modelul futuristic NSU Ro 80. Totuşi, Volkswagen a luat modelul K70 pentru propria sa gamă, încheind existenţa NSU ca marcă separată. Noua companie era cunoscută ca Audi NSU Auto Union AG. Volkswagen a prezentat marca Audi, în Statele Unite, pentru modelul anului 1970.

Prima maşină din acest regim a fost Audi 100, în 1968. Acesta a fost, în 1972, însoţit de Audi 80/Fox (care a constituit baza pentru Volkswagen Passat din 1973) şi, în 1974, Audi 50 (redenumit Volkswagen Polo). Audi 50 a fost din mai multe puncte de vedere nucleul designului, deoarece acesta a fost prima apariţie a conceptului Golf/Polo, care a dus la o maşină de succes mondial.

Imaginea Audi la acel moment era conservatoare. Ca atare, a fost acceptată propunerea inginerului constructor de şasiuri Jörg Bensinger de a fi dezvoltată tracţiunea integrală pe vehiculul militar de teren Volkswagen Iltis (“Dihorul”) pentru un Audi performant, de raliu. Automobilul cu asemenea calităţi, Audi Quattro, un coupé turbo, a fost prezentat în 1980. Audi Quattro a fost primul automobil german de producţie la scară largă cu tracţiune integrală permanentă prin intermediul unui diferenţial central. Frecvent menţionate ca Ur Quattro (“Quattro original” sau “primar” sau “stra Quattro”), asemenea vehicule au fost fabricate în număr mic (toate construite manual de o singură echipă), dar, care au fost un model de mare succes în raliuri.

Audi-05

În 1985, numele oficial al companiei a fost modificat din nou: Audi AG. În 1986, pe măsură ce modelul bazat pe Passat, Audi 80, începea să capete o imagine de “maşina bunicului”, a fost lansat modelul Audi 89, cu o vandabilitate bună. În 1987, Audi a creat un model nou şi foarte elegant, Audi 90. Audi a prezentat, în toamna anului 1991, două modele sport: Audi quattro Spyder, la expoziţia de la Frankfurt, şi Audi Avus quattro, la expoziţia de la Tokyo.

În martie 1994, Audi AG prezintă la Geneva noul model pentru segmentul premium, Audi A8. Acesta este primul model cu caroserie completă din aluminiu. Din acel moment, un nou sistem de nume a fost utilizat pentru modelele Audi. Audi A80 a fost cunoscut sub numele de Audi A4, iar Audi 100 ca Audi A6. Aceste modele au fost urmate, în 1996, de Audi A3 un model reprezentativ pentru clasa compactă. Producţia pentru Audi A2, primul model scos în volum mare a început abia în iunie 2000.

Audi-06

După 2000, noi modele au apărut, de la limuzine la modele sport sau SUV. În prezent, Audi produce A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7, TT, R8, RS. În 2014, modelul Audi quattro cu numărul 6.000.000 a părăsit linia de producţie a fabricii din Ingolstadt. Vehiculul aniversar, un Audi SQ5 gri Monsoon metalizat a fost livrat unei familii din Statele Unite ale Americii. Cu aproximativ 170 de versiuni quattro, marca celor patru inele oferă cea mai cuprinzătoare gamă de vehicule cu tracţiune integrală. (Text: Agerpres, Foto: facebook.com/audi.ro)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *