Anul tuturor recordurilor pe piaţa licitaţiilor de opere de artă

licitatie-arta

2014 a fost un an excepţional pentru licitaţiile de opere de artă organizate la nivel mondial, fiind înregistrată o cifră de afaceri cu 25% mai mare decât în 2013, transmite AFP, menţionând că şi numărul de vânzări a înregistrat un record, depăşind un milion.

În privinţa valorii achiziţiilor, pe primul loc se află China, urmată de Statele Unite, piaţa de artă fiind marcată de înmulţirea muzeelor, potrivit raportului anual al Artprice, lider mondial pentru datele din acest sector.

Cu o cifră de afaceri de 15,2 miliarde de dolari (13,5 miliarde de euro), faţă de 12,5 miliarde de dolari în 2013, licitaţiile publice de artă organizate în lume au atins anul trecut un nivel record. „Rezultatul este uimitor, în creştere cu 300% într-un deceniu”, a declarat Thierry Ehrmann, preşedinte fondator al Artprice.com. Raportul a fost elaborat în parteneriat cu holdingul instituţional chinez Artron. NU au fost luate în calcul antichităţile, bunurile culturale anonime şi articolele de mobilier.

În 2014 s-a înregistrat şi un alt record: 1.679 de articole s-au vândut cu câte un milion de dolari sau mai mult, de patru ori mai multe decât în urmă cu zece ani. Dintre acestea, 125 de opere de artă au fost adjudecate cu 10 milioane de dolari sau mai mult, faţă de numai 18 în 2005. Urmată de Statele Unite, China rămâne în frunte, cu o cifră de afaceri de 5,6 miliarde de dolari (inclusiv Taiwan şi Hong Kong), în scădere cu 5% faţă de 2013.

Anul trecut a fost însă excepţional pentru Statele Unite, cu o creştere de 41%, la 4,8 miliarde de dolari. Şi Marea Britanie a înregistrat o performanţă semnificativă (+35%), păstrându-şi poziţia a treia, cu 2,8 miliarde de dolari. „Cererea este constantă şi agresivă pe toate continentele”, arată Thierry Ehrmann, îndeosebi cea a „industriei muzeale”.

Între 2000 şi 2005 au fost create mai multe muzee decât în secolele al XIX-lea şi al XX-lea luate împreună, iar în marea Asie se deschide câte un muzeu pe zi”, afirmă preşedintele fondator al Artprice.com şi preşedintele Artron, Wang Jie. „Un muzeu are nevoie de cel puţin 3.000 – 4.000 de opere de calitate pentru a fi credibil” şi trebuie să facă achiziţii mai mult decât un simplu colecţionar, adaugă ei.

Potrivit Artprice, piaţa, după ce a atins un record de 100 de milioane de dolari plătiţi pentru o operă în anii 2000, trece acum la un nou nivel. La începutul lunii februarie 2015, un colecţionar elveţian a vândut o pânză de Gauguin cu 300 de milioane de dolari, aşa încât nu peste mult timp s-ar putea depăşi şi pragul de un miliard.

În timp în urmă cu două decenii, peste 95% din vânzări se făceau în America şi Europa, piaţe de artă există acum „pe toate continentele, fără excepţie”, iar operele de artă „devin o investiţie solidă, fiabilă, stabilă în timp şi mult mai puţin supusă unor răsturnări violente de situaţii decât piaţa de acţiuni”, încheie Ehrmann. (Text: Agerpres, Foto: evz.ro)